I vår menighet har vi et spesielt fokus på barn og unge i Nepal. Vi vil være med og gi barn i Himalaya skolegang og en god skolehverdag. Skole er kanskje den viktigste måten å skape utvikling i et samfunn på. På femti- og sekstitallet ble det mer og mer tydelig for myndighetene i Nepal at de måtte gi guttene utdanning. Det falt sammen med oppstarten av paraplyorganisasjonen United Mission to Nepal. Misjonærer fra hele verden var med og underviste den oppvoksende slekt og mange fikk et møte med den kristne tro.
Men det var fortsatt slik at folk flest opplevde det som bortkastet å gi jenter skolegang. De var jo bare «til låns» og skulle gjøres til gode koneemner i en annen familie. Da trengte de ikke koste på skolegang. Mor skulle bare lære dem det mest grunnleggende husarbeidet.
Dette er en av flere grunner til at kvinner har hatt så lite å stille opp med når de ble utsatt for utnyttelse, misbruk og overgrep. De hadde ikke begrep om egenverdi, de kjente seg underdanig og trodde de måtte finne seg i alt.
De siste tiårene har det skjedd veldig mye mht skolegang for jenter i Nepal. HimalPartner har vært aktive pådrivere for å få jenter på skolen og legge bedre til rette for læring.
Gjennom prosjektet «En bedre skolehverdag» støtter HimalPartner – og vi - arbeidet som Education Horizon Nepal (EHN) og Early Childhood Educational Center (ECEC) gjør for å lære opp førskole- og småskolelærere. Det er veldig vanlig å slå ungene og å bruke trusler. Fra gammelt av har mange tenkt at det er den beste måten, - å bokstavelig talt banke kunnskap inn i ungene. Gjennom å få lærerne til å ta utgangspunkt i elevene, prøve å forstå dem og gjennom å leke skapes det en helt ny og bedre skolehverdag. Og det er mye morsommere å være lærer også.
Parallelt med dette arbeider ECEC med å holde kurs for foreldre og omsorgspersoner for å forstå bedre barnas situasjon. Mange av dem som har deltatt på disse kursene, kalt ICDP, sier deres kommunikasjon og relasjon med barna er blitt en helt annen enn før.
Tekst: Terje Holmedahl
Foto: HimalPartners arkiv