Fri grav og feste av grav (gravleie)

Alle som gravlegges i sin hjemkommune har rett til å få en såkalt fri (gratis) grav.

Denne retten gjelder i 20 år etter gravlegging. Etter 20 år kan den lokale gravferdsmyndigheten ta leie for gravsted dersom den ansvarlige for graven (kalles ofte fester av graven) ønsker å beholde det. Denne leien kalles festeavgift. Det inngås festeavtale for 5 år av gangen. Ønsker man ikke å fornye feste må beskjed meldes skriftlig til kirkevergen i Rennebu. Det er mulig å inneha en festeavtale opptil 60 år etter siste gravlegging. Ved særskilte tilfeller kan man få innvilget forlenget festeperiode på inntil 80 år. Dette må da omsøkes i god tid før festeavtale utgår siste gang.

Det er mulig å reservere gravtomt ved siden av ny grav såfremt det er ledig plass. Dette må avklares før gravlegging. Ved slik reservasjon vil det regnes leie på ubrukt plass fra reservasjonsdato.

En festeperiode er satt til fem år. Festeavgiften er i dag kr 250,- pr. år, og vil faktureres hvert femte år. Faktura pr. grav vil derfor være pålydende kr. 1250,-. Prisjustering vil ikke være tilbakevirkende, og først tre i kraft ved neste faktureringsperiode.

Ved bruk av minnelund vil det bli fakturert en engangsavgift ( se Navnet minnelund).

Graver der fredningstid er utgått og som ikke lenger skal festes, tilfaller kirkegårdsmyndigheten. Gravminnet (gravstøtten) må fjernes av fester. Kirkegårdsmyndigheten kan fjerne og destruere gravminnet mot en avgift på kr. 700. Et feste som ikke er betalt innen 6 måneder etter forfall, tilfaller kirkegårdsmyndigheten. Fester vil da bli fakturert for fjerning av gravminne, som beskrevet over.

Overføring av festeavtale fra en person til en annen kan kun foregå etter samtykke fra gravplassmyndigheten. Hvis fester dør, skal dødsboet gi skriftlig melding om hvem festet ønskes overført til. Ved uenighet treffer kommunen avgjørelse. Festeren har rett til å bestemme hvem som skal gravlegges i graven. Gjenbruk betyr at ny gravlegging skjer i samme grav etter at fredningstid på 20 år er over. Det er tiden som må gå før ny kistegravlegging kan skje i samme grav.

Kontaktinformasjon for Rennebu kirkelige fellesråd

Rennebu kirkelige fellesråd