Gravferdsforvaltningen fortsetter arbeidet å registrere hvem som er ansvarlig for gravene i Sør-Varanger. Det er svært mange av gravene hvor det ikke er registrert hvem som er ansvarlig, og nå har de fått gule lapper slik at folk kan ta kontakt.
For noen innebærer dette en festeavgift, men hovedmålet er å få oppdatert gravferdsregisteret.
I år vil gravlunden i Kirkenes få en gjennomgang og gule lapper. Det er nå satt ut gule lapper på samtlige gravlunder i kommunen.
Ved spørsmål om dette ta kontakt i menighetskontorets åpningstid hverdager kl. 10.00 til 14.00, Tlf. 78 97 75 70 eller send oss en mail til kirken@svk.no
Gravferdsregistrering og Festeavgift
I 2009 bestemte Sør-Varanger kommune at det skulle innføres festeavgift for gravplasser i Sør-Varanger. Siden 2013 har menighetsrådets administrasjon arbeidet med registrering av festere og fakturering. Det settes ut gule lapper på de gravene hvor man ikke har registrert hvem som har festeansvar. Sommeren 2021 ble det satt ut gule lapper på Sandnes gravlund, og Tårnet gravlund. Sommeren 2022 skal det settes ut gule lapper på Pasvik gravlund, Neiden gravlund, og Bugøynes kirkegård. Dersom du har fått en gul lapp på graven til noen av dine, ta kontakt med menighetskontoret hverdager mellom kl 10 og 14. Da vil man bli bedt om å ta stilling til om man vil ta på seg festeansvar for graven. Dette ansvaret handler om å holde graven i hevd, og sikre gravsteinen, samt å ha rett til å bestemme over graven.
Det sendes ut faktura fortløpende for de gravene som festes. Det koster 200 kr per år per grav, hver faktura gjelder det inneværende tiåret, altså det sendes ut faktura for ti år ad gangen.
De fakturaene som blir sendt ut gjelder enten tilbud om å fornye festet av en grav som er over 40 år, eller betaling for et gravsted som på ett eller annet tidspunkt er blitt reservert. Når noen har valgt å reservere en gravplass har de sagt fra seg seg rettigheten til fri grav i 40 år, og det påløper en avgift fra den dagen gravplassen blir reservert.
Enkeltgrav, urnegrav og den første grav i et dobbelt gravsted er fri for betaling av avgift i 40 år. Etter den tid gis det anledning til å fornye festet for 10 år om gangen.
Når man mottar en faktura for festeavgift kan man ta stilling til om man vil beholde graven, eller slette den. Noen ganger vil man kanskje avtale innad i familien om det er noen andre som heller vil stå som fester. Vi oppfordrer alle som har spørsmål omkring dette om å ta kontakt.
Gravsteder hvor festet ikke fornyes tilfaller gravplassmyndigheten, og vil etter hvert kunne bli tatt i bruk til nye gravlegginger. Gravminner på graver hvor festet ikke er fornyet/betalt må fjernes. Gravminner som ikke er fjernet av fester innen 6 måneder tilfaller gravplassmyndighetens eie.
Gravferdsmyndigheten har innført rutiner på oppfølging av festeavgift. Det sendes ut faktura, deretter sendes det ut purring og til slutt vil fester motta brev med informasjon om at steinen må fjernes og graven slettes dersom festeavgiften ikke betales. Dersom festeavgiften ikke da betales vil gravferdsmyndigheten fjerne steinen på de gravene det gjelder. Det er fjernet noen steiner sommeren 2020 og arbeidet med det vil fortsette fremover.
Det er viktig at de som har spørsmål omkring dette tar kontakt med menighetskontorets administrasjon.