Nord-Hålogaland bispedømme

Nominasjonskomiteens liste

Åpen folkekirke

Bønnelista

Bønnelista vil videreføre den kristne tro og tradisjon som Den norske kirke har vært tuftet på siden reformasjonen.
Bibel og bekjennelse – er og skal være kirkens grunnlag. Den norske kirke skal være en del av Guds synlige kirke på
jord, med medlemmer som har Jesus som Herre, og med lokalstyrte menigheter med ledere, som lar seg lede av Den
hellige Ånd og som søker Gud i bønn og tilbedelse. Bli kjent med kandidatene på www.bonnelista.no
Inger Anna Johansdatter Gaup Gustad f. 1957, Misjonssekretær/tolk Kautokeino
Truls Olufsen-Mehus f. 1982, Prosjektleder Hammerfest
Henriette Pernille Brochmann Selasky f. 1988, Lektor Tromsø
Ante Jonas Gaup Gustad f. 1998, Student NLA Kautokeino
Kirsten Berit Andersdtr Gaup Hætta f. 1959, Pensjonist Kautokeino
Ingeline Furuseth f. 1999, visekorporal Bardufoss
Jonathan Robert Blamire f. 1964, kantor Finnsnes

Frimodig kirke

Frimodig kirke ønsker en kirke som er trofast mot Guds ord, åpen og evangeliserende. Målet er å nå dagens mennesker med evangeliet og utruste til å følge Jesus i hverdagen. Kirken blir bygget nedenfra og gudstjenestene er pulsslaget. Vi vil gi den lokale menighet større ansvar, redusere sentralstyring og byråkratisering og gi rom for menigheter med ulik profil. Vi vil stimulere til levende fellesskap med nærhet til Jesus og nærhet til mennesker. Vi ønsker å styrke arbeidet med søndagsskole og trosopplæring, bibelundervisning og Alphakurs, evangelisering og omsorgsarbeid. Vi vil bidra til trygge og sunne rammer for barn og unge i en grenseløs tid.
Når det gjelder styringen av kirken, ønsker Frimodig kirke å endre valgordningen i kirken bort fra et polarisert partisystem.

En nærmere presentasjon av kandidatene våre i Nord-Hålogaland bispedømme finnes på www.frimodigkirke.no/nord-halogaland
Oddgeir Sølvfæstersen f. 1984, Konsulent Lakselvbukt
Runar Enoksen f. 1990, Konsulent Hammerfest
Hanne Marit Braathen f. 1955, Pensjonist Oteren
Arnhild Andreassen f. 1969, Pleieassistent Rotsund, Nordreisa
Alexander Feidal-Nilsen f. 1997, Student Tromsø
Karsten Mortensen f. 1953, pensjonist Kvænangen
Helene Sofie Solum f. 2004, skoleelev/student Evenskjer
Runar Strand f. 2000, Fagarbeider Lyngseidet
Ragnhild Rasmussen f. 1960, Ufør Alta
Magne Buset f. 1968, Overlege Harstad

Nominasjonskomiteens liste

Nominasjonskomiteens liste er menighetenes fellesliste for bispedømmerådsvalg, prioritert av nominasjonskomiteen i hvert bispedømme. Komiteen er satt sammen av lokale menighetsråd og ungdomsråd.

Nominasjonskomiteens liste er uavhengig av kirkepartier og interessegrupper. Den har som mål at kandidatene skal speile det mangfoldet av oppfatninger som finnes i menighetene. Kandidatene på lista presenterer derfor sakene de selv brenner for. Les mer her: www.nominasjonskomiteen.no
Marta Kristine Ims f. 1975, Adjunkt Trondenes
Marius Storvik f. 1977, Førsteamanuensis Tromsø
Miriam Zahl f. 2004, Ambulanselærling Hammerfest
Anne-Marit Eira Anti f. 1980, Seniorrådgiver Indre Finnmark
Lars Anders Bremnes f. 1963, Ass. rektor Senja
Erling-André Stålsett Haneboe f. 2004, Student Hammerfest
Ruth Leonore Stenersen f. 1960, Miljøterapeut Tromsø
Jan Henning Pettersen f. 1946, Pensjonist Alta
Kristian Andre Pettersen f. 2000, Overstyrmann Tromsø
Yngve Kristiansen f. 1971, Ingeniør Hammerfest
Anja Lindegård f. 1966, Veterinær Tromsø
Jan Erik Raanes f. 1952, Pensjonist Hammerfest

Åpen folkekirke

Åpen folkekirke i Nord-Hålogaland bispedømme vil at vår kirke i nord skal være en åpen, demokratisk, inkluderende og raus folkekirke der alle skal bli sett og verdsatt. Kirka må åpne opp for hele livets mangfold og gi den enkelte mot til å være den de er. Vi vil arbeide for en tjenende og bekjennende folkekirke som møter mennesker slik Jesus gjorde; med solidaritet og omsorg for de som sliter, de undertrykte og utstøtte.

Åpen folkekirke vil arbeide for at kvinner skal søke prestetjeneste i kirka her nord. Det var Nord-Hålogaland bispedømme som for over 60 år siden ansatte den første kvinnelige presten i Norge, Ingrid Bjerkås. Hennes prestegjerning gir fremdeles inspirasjon og styrke til andre kvinner som ønsker å arbeide i kirka vår.

Åpen folkekirke vil styrke arbeidet inn mot samisk og kvensk kirkeliv, noe som særlig vil bli viktig etter at Sannhets-og forsoningskommisjonen har lagt fram sin rapport dette året.

Åpen folkekirke i Nord-Hålogaland bispedømme sin valgliste har 18 dyktige kandidater som representerer et stort spenn i alder, yrkesbakgrunn, erfaring og geografi. Vårt mål er å kunne få tillit i kirkevalget til å realisere Åpen folkekirkes gode program for kirka de kommende årene.

Kai Krogh f. 1948, Psykologspes./pensjonist Tromsø
Christel Benedicte Eriksen f. 1964, Overlege Alta
May-Eldrid Hanssen f. 1999, Sykepleier Tromsø
Tove Karoline Knutsen f. 1951, Musiker/pensjonist Tromsø