Luke 18: Lyset skinner i mørket

Lyset skinner i mørket - ikke bare for våre øyne, men for vårt indre, - også for det formørkede sinn.

Luke 18: Lyset skinner i mørket

Biskop Sofie PetersenPå den nordlige halvkule er det mørkt på denne tiden av året. Det kan påvirke vårt sinn og vårt velvære. Mange strever med nedstemthet, og bare det å komme seg ut av senga kan være vanskelig. Mørke tanker kan skape uro som ikke bare påvirker den som strever, men også folk som omgås ham eller henne.

Advent er forventningens tid - forventningen om Han som kommer. Denne forventningen blir så synlig her på Grønland når adventsstjernene tennes i nesten alle vinduer den første søndagen i adventstiden.

Stjernene lyser opp og bærer i seg det glade budskapet om at vi har fått lys gjennom Ham. "Lyset skinner i mørket" (Johannesevangeliet 1,5) - ikke bare for våre øyne, men for vårt indre, - også for det formørkede sinn.

"Jeg, Herren, har kalt deg i rettferd og grepet din hånd. Jeg har formet deg og gjort deg til en pakt for folket, til et lys for folkeslagene for å åpne blindes øyne og føre fanger ut av fengselet, dem som sitter i mørke, ut fra fangehullet." (Jesaja 42,6-7)

Sofie Petersen, biskop på Grønland