Luke 2: Fotvask og forståelse

Vi er invitert av Gud til å forandre historien etter hans vilje.

Luke 2: Fotvask og forståelse

Heiner A. BludauFredag 6. oktober 2017 var en spesiell dag for meg. Vi hadde et økumenisk seminar i Trent, der skillet mellom den romersk-katolske og den lutherske kirken ble stadfestet for 450 år siden. Vi snakket om "Healing of memories".

Om kvelden hadde vi en felles bønn i katedralen i Trent, foran det samme krusifikset som var vitne til forhandlingene i det historiske kirkemøtet. Under denne kveldsbønnen kommenterte erkebiskopen av Trent, Lauro Tisi forskjellen mellom de to kirkene i sin preken: "en vidunderlig gave fra Gud, som ikke setter oss mot hverandre, men beriker oss".

Han vasket deretter føttene til den tyske lutherske biskopen Karl-Hinrich Manzke som Jesus gjorde under den siste nattverden, ifølge evangelisten Johannes. Og biskop Manzke vasket føttene til erkebiskop Tisi.

Jeg forsto: Vi blir ikke dømt til å akseptere historien som den er. Vi er invitert av Gud til å forandre den etter hans vilje.

Heiner A. Bludau
Prost i Den evangelisk lutherske kirken i Italia