Luke 20: Advent gir håp om å leve sammen

Luke 20: Advent gir håp om å leve sammen

Biskop Björn VickströmSammen. Under den overskriften (Tilsammans) har Finland i år feiret sitt 100-års jubileum. Her finner vi et paradoks: Stadig flere mennesker i vårt land lever alene, og det stilles spørsmål ved vår solidaritet med svake og ved vårt internasjonale ansvar.

Sammen. Jeg tror ordet mer er et ønske og en målsetting enn en beskrivelse av situasjonen i dag. Vi er mange som lengter etter fellesskap.

Ordet sammen er også et kjennetegn på adventstidens og julens budskap. Gud vil være sammen med oss. Gud vil ikke holde seg unna i en himmel som er ukjent for oss. Gud kommer til oss som et lite barn, for å gi oss håp om lys i mørket og trøst i sorgen.

I advent venter vi på at Gud griper inn i vår verden og i våre liv. Julens barn er en gave til oss, men også en utfordring og en oppgave. Vi er kalt til å spre håpet og kjærligheten fra Gud til de som trenger det mest. Den oppgaven forener oss med Gud og med hverandre.

Björn Vikström, biskop i Borgå i Finland