Luke 9: Å bli mer lik Gud

Stjernen som ledet vismennene til stallen i Betlehem, leder hele menneskeheten dit vi finner dens opprinnelse og gjenopprettelse.

Luke 9: Å bli mer lik Gud

Fader Misha JaksicHvem har jeg ellers i himmelen? Når jeg er hos deg, har jeg ikke glede i noe på jorden. (Salme 73,25)

Hvordan skulle jorden og kosmos noen gang kunne ønske seg mer enn å bli fylt av guddommelig nåde?!

Stjernen som ledet vismennene til stallen i Betlehem, leder hele menneskeheten dit vi finner dens opprinnelse og gjenopprettelse. Med det nyfødte barnet, blir hele skaperverket fornyet. Mennesket, skapt i Guds bilde, møter sin Gud-likhet - sin sanne identitet - i den nyfødte Kristus.

Herre Gud, du som gjorde jomfruens skjød større enn himlene, gjør himlene til vårt egentlige hjem!
Jesus, du som gjorde din grav mer storslagen enn paradiset, gjør våre graver til vår oppstandelsens kilder.
Kristus, du som ved din død lovet en forbryter: I dag skal du være med meg i paradis, du som ble menneske slik at vi kan bli mer Gud-like: Gjør oss også mer til sanne mennesker - for at vi kan bli deg lik.
Amen!

Fader Misha Jaksic, koordinator for den ortodokse kirkefamilien i Sveriges kristne råd

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"