Luke 9: Å bli mer lik Gud

Luke 9: Å bli mer lik Gud

Fader Misha JaksicHvem har jeg ellers i himmelen? Når jeg er hos deg, har jeg ikke glede i noe på jorden. (Salme 73,25)

Hvordan skulle jorden og kosmos noen gang kunne ønske seg mer enn å bli fylt av guddommelig nåde?!

Stjernen som ledet vismennene til stallen i Betlehem, leder hele menneskeheten dit vi finner dens opprinnelse og gjenopprettelse. Med det nyfødte barnet, blir hele skaperverket fornyet. Mennesket, skapt i Guds bilde, møter sin Gud-likhet - sin sanne identitet - i den nyfødte Kristus.

Herre Gud, du som gjorde jomfruens skjød større enn himlene, gjør himlene til vårt egentlige hjem!
Jesus, du som gjorde din grav mer storslagen enn paradiset, gjør våre graver til vår oppstandelsens kilder.
Kristus, du som ved din død lovet en forbryter: I dag skal du være med meg i paradis, du som ble menneske slik at vi kan bli mer Gud-like: Gjør oss også mer til sanne mennesker - for at vi kan bli deg lik.
Amen!

Fader Misha Jaksic, koordinator for den ortodokse kirkefamilien i Sveriges kristne råd