- Vi har en fantastisk verden å bevare

Prest Sunniva Gylver holder minipreken om klima i en ny film.

- Vi har en fantastisk verden å bevare

I dag lanseres 28 filmer frontet av en rekke norske organisasjoner for løfte frem FNs handlingsplan Agenda 2030. Handlingsplanen ble vedtatt av FNs medlemsland i 2015 for å utrydde fattigdom, redusere ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Blant organisasjonene som er med på filmslippet i dag finner vi Kirkens Nødhjelp, Amnesty og SOS-barnebyer. Den norske kirke bidrar også - med en preken. Prest Sunniva Gylver holder en minipreken om  klima på mindre enn 30 sekunder.

- Kirken bekjenner en Gud som har skapt alt og alle og har gitt alle samme menneskeverd. Troen byr oss å elske Gud og vår neste som oss selv. Da kan vi ikke fortsette å ødelegge klima og livsmuligheter. Vi har en fantastisk verden å bevare, sier Gylver i filmen.

(Du kan se filmen nederst i denne artikkelen.)

- Nå skal jobben fullføres

- Agenda 2030 består av 17 bærekraftsmål og 169 delmål, og erstatter FNs tusenårsmål som gikk ut på dato i 2015, forteller rådgiver Guro Almås i Kirkerådet, avdeling for økumenikk og internasjonale relasjoner.

De 28 filmene skal løfte frem de 17 ulike bærekraftsmålene. Filmene er produsert av ForUM for Utvikling og Miljø, som er et nettverk av 50 norske organisasjoner som jobber med hele bredden av FNs Bærekraftsmål.

- Tusenårsmål 1 om å halvere fattigdom ble nådd. Nå skal jobben fullføres. Land fra hele verden har vært aktivt involvert i å utforme målene, og mer enn åtte millioner mennesker har gitt innspill. Verdens stater har forpliktet seg på bærekraftsmålene, men partnerskap med næringsliv og sivilsamfunn anses også som avgjørende for å nå målene. Mens tusenårsmålene gjaldt fattige land, dekker bærekraftsmålene alle land, og de vil også kreve handling i Norge, sier Almås.

- Hvorfor engasjerer Den norske kirke seg i Agenda 2030?

- For at disse ambisiøse målene skal nås, trengs det samarbeid fra alle gode krefter. Kirken kan både bidra med informasjon til våre medlemmer, inspirere til handling lokalt og være med å holde myndighetene til ansvar for at de oppfyller forpliktelsene sine. Kirkens globale nettverk gir oss også en unik mulighet til internasjonalt samarbeid, og til å bringe impulser fra den globale kirke til vårt arbeid i Norge. Agenda 2030 er høyt på agendaen i de økumeniske organisasjonene, og blir et viktig verktøy framover for kirkenes samarbeid for menneskerettigheter, fred og rettferdighet, sier Almås.

- Hvorfor velger Den norske kirke å presentere seg med klima filmsnutten?

- Klima er kanskje det området der vi som kirke har lykkes best i å integrere teologi, samfunnsengasjement og å skape fellesskap som utruster oss til praktisk og politisk handling. Dette arbeidet må forsterkes. Samtidig utfordrer også Agenda 2030 oss på andre områder der vi som kirke allerede bidrar, men hvor utfordringene krever enda mer, av oss som kirke som av andre. Internasjonalt fredsarbeid og konfliktforebyggende arbeid lokalt i Norge er noen eksempler, mens global ulikhet er et område som krever mer innsats. Ulikheten øker både i Norge og globalt.

- Hva er målet med disse filmene som er blitt laget?

- Dette er ett lite skritt i det store arbeidet med å spre kunnskap om Agenda 2030 og inspirere til den innsatsen som skal til for å nå målene. Sammen viser filmene litt av det store mangfoldet i hva som blir gjort av norske sivilsamfunnsaktører på områder som bærekraftsmålene dekker. Samtidig er jo budskapet at det trengs et større løft, både fra politikere, sivilsamfunn og næringsliv. Jeg håper folk vil la seg inspirere til å se seg selv som en del av et større handlingsfellesskap. Vi har jo faktisk mulighet til å nå disse målene, men det krever en større forpliktelse både fra myndigheter, næringsliv og enkeltpersoner enn vi ser i dag, sier Almås.