Bispemøtet ber statsministeren om "juleamnesti"

Onsdag 14. desember samles mennesker i fakkeltog i en rekke byer for å kreve at Norge skal ta sin del av ansvaret for mennesker på flukt. I den anledning har Bispemøtet i Den norske kirke sendt brev til statsminister Erna Solberg.

Interne flyktninger i det nordlige Irak innkvartert i en skole. (Foto: ankawa.com)

Brevet har overskriften Paradokset i velferdsnasjonen Norge og starter slik:

Kjære Erna Solberg.
Det er advent, en tid for å tenne lys i mørket. I dag tennes tusen lys i mange norske byer for mennesker på flukt, og vi kjenner behov for å rette søkelyset på to akutte forhold: Returpraksisen her i Norge og vårt ansvar i forhold til den fortsatt voksende flyktningkrisen i Midtøsten og det sørlige Europa.

Vi får nå stadig skildringer fra lokalsamfunn og menigheter som er rystet over hvordan unge asylsøkere vekkes på nattetid, legges i håndjern, interneres uten å kunne ta farvel med noen, de får så beskjed om endelig avslag og at de skal returneres raskt.

Bispemøtet peker på at det for snart ett år siden ble det gjort raske endringer i lovgivning, instrukser og praksis på utlendingsfeltet:

- Nå ser vi mer av de menneskelige omkostningene som disse endringene påfører asylsøkerne dette gjelder. Det har også splittet familier, og det påvirker dem som står rundt i våre lokalsamfunn. Derfor ber vi myndighetene om et «juleamnesti» til over nyttår og at denne praksis og lovgivning vurderes på nytt, skriver biskopene til statsminister Erna Solberg.