-Ungdommens kirkemøte er riv røskanæs fæstlig å vær med på!

I år arrangeres Ungdommens kirkemøte i Tromsø 29. september til 3. oktober. Årets tema er "Brobygger" og ungdomsdelegatene har fem utfordrende saker til behandling. Blant temaene er kirkens økonomi, etikk, dialog, sosiale medier, ungdomsdemokrati, kultur, menneskerettigheter og teologi.

Øverst fra venstre: Jørgen Johnsen, Randi Langkaas (ungdomsrådgiver) Einar Østerhagen, Anne-Lise Brenna Ording, Paul Erik Wirgenes (avdelingsdirektør) Første rad fra venstre: Anja Kile Holtermann (leder), Olav Brennsæter, Silje Haave Smørvik, May Bente Anita Jønsson (nestleder), Jens Bjelland Grønvold. Foto: Kirkerådet

Utvalg for ungdomsspørsmål (Ufung) er samlet i Oslo for å planlagge Ungdommens kirkemøte 2017.

Jørgen, hvorfor er du med på Ungdommens kirkemøte og planleggingen i forkant?
-Fordi jeg har lyst til å påvirke, være med å skape en forskjell i kirka til fordel for ungdom. Også er det riv røskanæs fæstlig å vær med på!

Anja, hvilken sak ser du mest frem til på Ungdommens kirkemøte i år?
-Saken om ungdomsdemokratiet i kirken! Jeg tror den har mulighet til å lage større ringvirkninger for kirka vår ved å legge føringer for hvordan ungdomsdemokratiet skal se ut i fremtiden. Det er spennende tider nå etter kirken skilte seg fra staten!

Hvilken sak er mest utfordrende på årets kirkemøte for ungdom?
-Saken om økonomi og etikk, "Sykt rik", tror jeg blir den mest utfordrende. Både når det gjelder vår personlige økonomi og hvordan vi bruker penger som kirke, sier Randi.
-Og at vi skal prøve å lande en perspektivmelding om kirkens økonomi på tre dager, sier Olav.

Hvorfor er årets tema "Brobygger"?
-I år sammenfaller Ungdommens kirkemøte med Kirkeuka for fred i Israel og Palestina. Slik verden har utviklet seg med stadig større konflikter og motsetninger er dette alltid et aktuelt tema, kanskje mer nå enn noensinne, sier Anja.
-Vi har også en sak om dialog på tvers av tro og livssyn og bruk av sosiale medier som handler om brobygging, sier Olav.
- Dessuten skal vi drøfte urfolksproblematikk og være i dialog med det samiske miljøet, sier Silje.

Alle sakene som skal behandles på UKM 2017 inneholder elementer av brobygging:

• Ungdomsdemokratiet i ny kirkeordning/regelverk: Det er viktig at strukturene bygger broer seg imellom, slik at det er kort vei fra ungdomsdemokratiet til de andre demokratiske strukturene i kirka. Hvordan kan ungdomsdemokratiet bidra til at flere unge engasjerer seg og stiller til valg til bispedømmeråd/menighetsråd.

• Dialog og Sosiale medier, del 2: Det er opplagt at det er nødvendig å bygge broer på tvers av meningsfellesskap, for å skape gode dialoger. Hvordan kan vi gjøre det på sosiale medier?

• Menneskerettigheter og teologi: Hvordan kan vi bygge bro i mellom menneskerettigheter og teologi? I år ønsker vi rette fokuset på forholdet mellom trosforsvar og misjon.

• Kultur: Hvordan kan kirkens arbeid bygge broer til barne- og ungdomskulturen? Og hvordan kan det bygges broer mellom kirkens kjerneaktiviteter og kulturtiltak?

• Økonomi og etikk: Er det mulig å både tenke etisk og økonomisk smart? Bygge bro mellom etikk og økonomi, være beviste på det etiske ved kjøp av for eksempel aksjer.