De ansatte i menighetene skårer høyt

På en skala fra 0-100 får kirkens ansatte en skår på 89 når det gjelder å behandle den enkelte med respekt. Like god karakter får menighetenes medarbeiderne på indikatoren "å være imøtekommende".

Difi`s innbyggerundersøkelse 2014/2015 viser at folk har positiv opplevelse av hvordan kirken gjennomfører dåp, konfirmasjon, vigsel og gravferd.

– Det er ikke overraskende at kirkens ansatte møter folk på en god måte, men det er gledelig å få det dokumentert gjennom Difi`s undersøkelser. Tallene viser at kirkens folk strekker seg langt for å møte medlemmenes behov, sier rådgiver Hanna Vangen Nordbø i Kirkerådet. Hun har ansvaret for statistikk og analyse i Kirkerådets avdeling for kirkeordning.

Direktorat for forvaltning og IKT (Difi) offentliggjorde 10. juni resultatene fra innbyggerundersøkelsen 2014/2015. Tilfredsheten med Den norske kirkes tjenester er her målt sammen med innbyggernes vurdering av en rekke andre tjenester/virksomheter i forvaltningen.

De som deltar i Difi`s undersøkelse, blir bedt om å rangere svarene på en syvtrinns-skala fra «svært misfornøyd» til «svært fornøyd». Omregnet til en skår fra 0-100 ligger 81-100 i topp-kategorien «svært fornøyd». Kirkens snittskår ligger på 81. Høyest skår får altså kirken på spørsmål om å yte service.

Sammenliknet med andre tjenester ligger Den norske kirke på topp når det gjelder brukernes tilbakemeldinger om personlig oppfølging.

Folk opplevelse av hvordan kirken har gjennomført dåp, konfirmasjon, vigsel eller gravferd er meget positiv, - med en skår på 86-87.

- Dette er sammenhenger der kirken møter et bredt lag av befolkningen - også de av sine medlemmer som ikke deltar i det regelmessige gudstjenestelivet. Det er flott at folk sitter igjen med gode opplevelser fra gjennomføringen av viktige ritualer i kirken gjennom livsløpet, sier Kirkerådets rådgiver Hanna Vangen Nordbø.

Dette er tredje gang Difi gjennomfører undersøkelsen, som er den største av sitt slag om offentlige tjenester i Norge. For Den norske kirke er det bare små endringer i brukeropplevelsene fra 2010 til i dag.

Difi har gjennomført undersøkelsen på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.