Et håpstegn for kristen enhet

- Pavens besøk er et håpstegn for alle som lengter etter enhet, fred og rettferdighet i en polarisert og urolig verden, sier Olav Fykse Tveit, generalsekretær i Kirkenes verdensråd. Pave Frans besøkte hovedkvarteret til Kirkenes verdensråd (KV) i Genève 21. juni.

Pave Frans og generalsekretær Olav Fykse Tveit i Kirkenes verdensråd utenfor det økumeniske senteret i Geneve 21. juni. I bakgrunnen  Dr Agnes Abuom, leder av Kirkenes verdensråds sentralkomite. (Foto: Albin Hillert / WCC)

Det var første gang Paven reiste spesielt for å møte lederne i Kirkenes verdensråd. Men det økumeniske senteret i Geneve har to ganger tidligere hatt besøk av Paven: Sommeren 1969, ved Pave Paul VI og sommeren 1984, ved Johannes Paul II.

Olav Fykse Tveit kaller årets pavebesøk en historisk milepæl i forholdet mellom Kirkenes verdensråd og Den romersk-katolske kirke.

- Ett av prinsippene for den økumeniske bevegelsen er at "vi bør gjøre sammen det vi kan gjøre sammen". Det er det dette besøket viser, sier han. Temaet for besøket er "Økumenisk pilegrimsreise - vi går, ber og arbeider sammen".

Paven holdt preken på en felles gudstjeneste i det økumeniske senteret 21. juni sammen med representanter fra KVs medlemskirker.

Se opptak fra den økumeniske gudstjenesten her (fra Vatican News):

På ettermiddagen 21. juni var det katolsk messe i Palexpo, som er det største konferansesentert i Geneve.

Pave Frans og dagens ledelse i KV har hver på sin måte bidratt til et varmere økumenisk felleskap, mener Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke.

- Over hele verden har vi mange av de samme utfordringene: Klima, fattigdom, flyktninger, økende polarisering og ekstremisme. I alt dette spiller religion en rolle. Dette utfordrer også kirkene til et nærmere samarbeid for å kunne bidra med er tydelig kristent vitnesbyrd. Pave Frans’ sterke engasjement for klima, flyktninger og avskaffelse av fattigdom viser at han har samme agenda som Kirkenes verdensråd, påpeker Hagen Agøy.

Det har vært offisiell kontakt mellom Kirkenes verdensråd og Den romersk-katolske kirke siden tidlig på 1960-tallet. Siden 1968 har det vært katolsk representasjon i Kirkenes verdensråds kommisjon for tro og kirkeordning. Dette organet arbeider for kristen enhet ved å drøfte teologiske skillelinjer mellom kirkene. Norske menigheter kjenner dette arbeidet blant annet gjennom materialet som utarbeides til "Bønneuken for kristen enhet" mot slutten av januar hvert år.

Kirkenes verdensråd ble etablert i 1948, og har i dag 349 medlemskirker i mer enn 110 land. Til sammen representerer KVs medlemskirker over 560 millioner kristne fra en rekke ulike kirker, både ortodokse, reformerte, lutherske, anglikanske, baptister og metodister. Grunnleggerne av samarbeidsorganisasjonen var hovedsakelig europeiske og nord-amerikanske kirker, men nå holder de fleste medlemskirkene til i Afrika, Asia, Latin-Amerika, Midt-Østen og Latin-Amerika.

Interessen for Pavens Geneve-reise var stor. Mer enn 400 representanter for media var til stede ved pavebesøket.