Første par ut

Da den nye vigselsliturgien for likekjønnede par var gyldig ved midnatt 1. februar 2017, hadde Kjell Frølich Benjaminsen og Erik Skjelnæs ventet lenge nok. De var det første homofile paret som giftet seg i Den norske kirke.

Kjell Frølich Benjaminsen og Erik Skjelnæs ble viet av Bettina Eckbo i Eidskog kirke. (Foto:Fredrik Varfjell/NTB Scanpix)

Benjaminsen og Skjelnæs har vært sammen i 36 år, og bestemte seg for 16 år siden at de ville gifte seg – men at det måtte skje i Den norske kirke. Kirkemøtet vedtok i 2016 at det ville åpne for vigsel for to av samme kjønn. Imidlertid måtte en ny liturgi utformes, den måtte ut på høring, og vedtas av Kirkemøtet. Det skjedde i januar i år, og vigselen kunne benyttes fra 1. februar.

Og vielsen fant altså sted i natt, i Eidskog kirke, med sokneprest Bettina Eckbo – og en fullsatt kirke som vitnet den historiske begivenheten.

Kristin Gunleiksrud Raaum er leder av Kirkerådet, og hun har kjempet lenge for denne endringen i vår kirke.

- Det er stort at Kjell og Erik omsider kunne få si sitt ja i Den norske kirke. De har ventet lenge. Vi er mange som gleder oss med dem. Jeg vil gratulere dem med dagen og ønske lykke til med livet og kjærligheten.