Mennesker er ikke til salgs!

- Gud ber oss delta i sitt arbeid for en forandret og fornyet verden, sier den indiske teologen Chandran Paul Martin. Han er selv dalit (kasteløs) og er en av de internasjonale gjestene som kommer til Norge i forbindelse med Global uke mot moderne slaveri og markeringen av «Mennesker ikke til salgs» 19. november.

Mursteinproduksjon i India. (Foto: Uday Gnanadason)

Se opptak av et webinar med Dr. Chandran Paul Martin fra tirsdag 14. november.

Dr. Chandran Paul Martin forteller at India har en rekke utfordringer knyttet til moderne slaveri. Som i andre deler av regionen er barneekteskap og menneskehandel et problem. Slaveri foregår som barnearbeid, tvangsarbeid, tigging og prostitusjon. I tillegg, forteller Chandran, er det i den siste tiden blitt uttrykt bekymring for økt salg av menneskelige organer i regionen. Det er også store utfordringer knyttet til kastesystemet, og hvordan yrke er knyttet til kaste – da særlig for dalitene (de kasteløse/laveste kaste i det indiske kastesystemet).

Den vanligste formen for moderne slaveri er gjeldsslaveri. Det kan blant annet skje når mennesker i en sårbar posisjon tar opp gjeld og tvinges til å arbeide i kummerlige kår for å nedbetale gjelden. De får ingen innsikt i hvor stor den såkalte gjelden er, og de møter tvang, vold og trusler dersom de forsøker å forlate arbeidet. Gjelden kan gå i arv i flere generasjoner og kan lede til at barn lever i fangenskap og tvunget arbeid på grunn av et lån tatt opp for flere tiår siden.

Chandran Paul Martin er prest fra India og er selv dalit. Han har doktorgrad i teologi og lang fartstid i kirkelig og diakonalt arbeid i India. Han skal bidra i gudstjenester, høgskoler, temakvelder og andre arrangementer under Global uke mot moderne slaveri 12.-19. november

Se lenken nedenfor med mer informasjon om hvordan menigheter kan markere reformasjonsgudstjenesten «Mennesker ikke til salgs» og Global uke mot moderne slaveri.