Hjelp til jordskjelvofre

Jordskjelvkatastrofen i Ecuador lørdag 16. april rammet kraftig. Over fem hundre mennesker er døde, og mer enn 2600 er skadd. De to SMM-organisasjonene Misjonsalliansen og Normisjon er i gang med hjelp til befolkningen.

Freddy i Ecuador reddet livet sammen med familien, men hjemmet og byen han bodde i er helt ødelagt av skjelvet. (Foto: Normisjon)

Freddy (11) skulle egentlig vært på vei hjem til Portoviejo lørdag. Byen er et av de hardest rammede områdene i Ecuador etter jordskjelvet lørdag. En klok tante reddet han.

Tanten Sonia og familien er aktive i Normisjon-menigheten Noas Ark i Guayaquil. Freddy var på ferie hos tanten frem til skolestart. På lørdag var det meningen at Freddy skulle tilbake til Portoviejo, men Sonia var ikke fortrolig med å sende nevøen på bussen alene. Det viste seg å være en riktig avgjørelse. For det var denne lørdagen det kraftigste skjelvet på flere tiår rammet området han kommer fra.

Hjemmet borte
Heldigvis har Noas Ark etter hvert fått kontakt med hans mor og fem søsken. Bambushuset de bodde i har falt sammen og foreløpig har de overnattet i en park. De lever i uvisshet og har ingen andre steder å bo. Igjen sitter Freddy her i Guayaquil, usikker på hva fremtiden bringer i en by som er totalt ødelagt av jordskjelvet, og en familie som er nå bostedsløse i hjembyen.

I menigheten er det nå størst mulig innsats for bidra i hjelpearbeidet og menighetslokalene brukes nå som sorteringssenter for nødhjelp. Vær med i bønn for Freddy og hans familie, og selvsagt alle de som har opplevd de grusomme dagene etter jordskjelvet i Ecuador.

Til norske menigheter
Her er et forslag til bønn til søndagens gudstjeneste, det kan selvfølgelig endres og tilpasses lokale forhold og engasjement.

Vi ber for alle som har mistet sine kjære, eller hus og hjem i jordskjelvkatastrofen i Ecuador.
Vi ber for det omfattende nødhjelpsarbeidet som nå er i gang og at hjelpen når ut til alle.
Vi ber også for Misjonsalliansen og Normisjon sine medarbeidere i landet.

Vi ber for myndigheter og menigheter i Ecuador om at de må få visdom og styrke nå i dag og tiden fremover.

Støtte (200 kroner) kan gis via

• Misjonsalliansen ved å sende kodeordet Hjelp til 2160, eller overfør ønsket beløp til kontonummer 3000 60 05000
  • Normisjon ved å sende kodeordet Ecuador til 2160, eller overfør ønsket beløp til kononummer 1503 02 13537

Les mer om arbeidet på hjemmesidene til Normisjon  og Misjonsalliansen