Vigselsliturgiforslag

Høringsfristen for den nye vigselsliturgien som gjør at også likekjønnede kan gifte seg i kirken, gikk ut torsdag 8. september. Responsen har vært god.

Vigselsliturgiforslag

Kirkemøtet 2016 vedtok at det i tillegg til dagens liturgi for vigsel og liturgi for forbønn for borgerlig inngått ekteskap «må utarbeides tilsvarende liturgier som inkluderer likekjønnede par og som kan brukes overfor alle par» (KM sak 17/16).

I juni  sendte Kirkerådet ut på høring et forslag til vigselsliturgi og forbønnsliturgi for likekjønnede og ulikekjønnede par, med en svarfrist torsdag 8. september.
30 høringsinstanser har uttalt seg om høringsforslaget. I tillegg har 40 andre personer, menigheter og organisasjoner sendt inn høringssvar.

Hans Arne Akerø, seksjonssjef i Kirkerådets avdeling for gudstjenesteliv, kommenterer høringen slik.
- Vi er godt fornøyde med den responsen vi har fått fra høringsinstansene. Mange enkeltpersoner, noen menigheter og organisasjoner har også engasjert seg i saken, og levert inn sin tilbakemelding til Kirkerådet - både av dem som er for og dem som er imot at disse liturgiene utarbeides. Nå vil vi sette oss ned å gå gjennom alle innspillene, og ha et høringssammendrag og revidert forslag klart til Kirkerådets møte i oktober.

Et høringssammendrag av disse 70 høringssvarene skal nå utarbeides og et justert forslag vil bli fremmet for Kirkerådets møte 5. – 7. oktober.

Høringen viser at det er bred enighet om at høringsforslaget svarer godt til Kirkemøtets vedtak. Det gjelder både dem som er for at det utarbeides slike liturgier, og dem som er imot dette.