Minnesmerke for 22. juli legges ved Oslo domkirke

1100 jernroser, til minne om ofrene for 22. juli, skal tas ned fra et loft i Bærum og endelig bli til et minnesmerke.

Foto lånt fra jernrosen.no etter avtale.

Kunstner og smed Tobbe Malm har loftet fullt av noe ganske spesielt. Roser smidd i jern, fra mange steder i verden, noen av dem dedikert til konkrete ofre for 22. juli. Tilsammen 1100 roser ligger i kasser i huset hans i Bærum.

Det var hele tiden meningen at rosene skulle bli til et minnesmerke, men plasseringen av dette har vist seg å være vanskelig å få avklart.

I sommer lanserte domprost i Oslo, Anne-May Grasaas området rundt Domkirken som naturlig sted for et rose-minnesmerke. Denne uken fallt avgjørelsen. Kommunen, kunstneren og kirken er enige om at det blir minnesmerke utenfor Domkirken.

Det er satt ned en gruppe som skal jobbe videre med saken. Kunstner Tobbe Malm anslår i følge Aftenposten at minnesmerket kan komme opp i løpet av høsten 2018.