Kirkene sammen for likestilling og mot vold

"Torsdager i svart," den globale kampanjen mot kjønnsbasert vold, er ett av de konkrete utslagene av det tverrkirkelige arbeidet for rettferdighet og likestilling.

Bønnevandring fra en markering av "Torsdager i svart" i samarbeid mellom Kirkenes verdensråd og den katolske kirke. (Foto: WCC/Albin Hillert)

Denne uken samles delegater fra kirkesamfunn verden over på Jamaica til en markering av Kirkenes verdensråds "Decade of Churches in Solidarity with Women" (1988-1998). 30 år etter at denne tiårs-satsningen kan man se tilbake på store endringer i kirkene.

Norge har vært en aktiv bidragsyter i det internasjonale tverrkirkelige arbeidet, og satsingen har satt spor i norske kirker. Turid Myrholt, seniorrådgiver i Kirkerådet, peker på at likestilling har vært på dagsorden siden 1970-årene gjennom en rekke saker på Kirkemøtets bord og vedtak av en strategiplan for likestilling.

- Arbeidet har medført at Norge var først ute med en kvinne som biskop i Norden, sier Myrholt.

- Kirken har et samfunnsansvar som innebærer likebehandling av mennesker. Vi jobber nå fram mot ny likestillings- og diskrimineringslov som vil styrke tiltaks- og redegjørelsesplikten på dette feltet, sier hun.

Myrholt peker dessuten på kampanjen torsdager i svart, som en stadig påminnelse om vår solidaritet med mennesker verden over som rammes av misbruk, overgrep og krigsvoldtekt.

Leder for Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep, Elisabeth Torp, mener Kirkenes verdensråds arbeid har bidratt til å både utfordre og forplikte sine medlemmer:

- Kirken er tro mot seg selv og dypt evangelisk når den markerer nulltoleranse for kjønnsbasert vold og arbeider for trygge rom der kvinner og menn er likestilt. Det er viktig at kirken minner om hvert enkelt menneskes verdighet, som er der fra skapelsen av, men som kan bli forstyrret når vonde og skadelige hendelser skjer, sier Torp.