Festgudstjeneste: Kirkenes Verdensråd 70 år

Søndag 26. august ble det avholdt festgudstjeneste i Metodistkirken på Grünerløkka i Oslo. Kirkenes Verdensråd (KV) fylte 70 år og dette ble markert med en økumenisk gudstjeneste der flere kirkesamfunn bidro.

Aktører under feiringen av KV; fra venstre Ivan Chetwynd, Ole Jørgen Andersen, Olav Fykse Tveit, Knut Refsdal, Kari Veiteberg, Arne Jor (delvis skjult), Ragnhild Toyomaso og Terje Nilsen. (Foto Kirkenes Verdensråd)

Generalsekretær i Kirkenes verdensråd Olav Fykse Tveit, biskop i Den norske kirke i Oslo Kari Veiteberg og tilsynsprest i Metodistkirken Knut Refsdal medvirket i gudstjenesten sammen med sokneprest Arne Jor i Paulus og Sofienberg menighet, prest Terje Nilsen fra Metodistkirken Grünerløkka, med flere.

Generalsekretær i Kirkenes verdensråd, Olav Fykse Tveit prekte på gudstjenesten. Dette er Vingårdssøndagen i kirkeåret, og Fykse Tveit prekte om å vandre sammen i tjenesten for rettferdighet og fred. Prekenen kan lastes ned lenger ned på siden.

- Det er sterke krefter som splitter og skaper avstand og konflikt mellom mennesker og mellom menneske og natur. Kirkenes verdensråd og den økumeniske bevegelsen trengs like mye i dag som for 70 år siden, sier Olav Fykse Tveit.

Etter gudstjenesten var det felles vandring til Paulus kirke med innlagt stopp i Birkelunden for å se på fotoutstillingen til Kirkens Nødhjelp, «Ser alt du er».

Arrangører: Norges Kristne Råd, Metodistkirken, Kirkens Nødhjelp, Den norske kirke.

23. august: Markering i Amsterdam, der Kirkenes Verdensråd ble dannet i 1948

Fra jubileumsgudstjenesten i Amsterdam 23. august
(Foto: WCC/Albin Hillert)

23. august markerte Kirkenes Verdensråd sitt 70-års jubileum på det stedet organisasjonen ble etablert. I Nieuwe Kerk i Amsterdam, Nederland. I tillegg til festgudstjeneste var det faglig symposium og pilegrimsvandring gjennom Amsterdams gater.