Kirkeopprop for et Jerusalem for alle

Kirkeansatte har engasjert seg for et Jerusalem for tre religioner. Det er det ingen tvil om, etter initiativet fra presten i Strindheim i Nidaros.

Jerusalem må også i fremtiden være en by for alle. (Foto: Wikimedia Commons)

Lise Martinussen er en engasjert sokneprest i Trøndelag. Hun har også vært ledsager i Kirkenes verdensråds ledsagerprogram i Israel og Palestina, og jobbet i Kirkens Nødhjelp.

Etter at kulturarbeiderne før jul hadde sin underskriftskampanje mot det som blir kalt «Trumps Jerusalem», kjente hun behovet for at kirken også sa fra.

- Det var en spontan greie, jeg synes det er viktig å få fram at mange av oss som er ansatt og tilknytta kirken på en eller annen måte faktisk reagererer kraftig mot Trumps Israel-politikk.

Oppropet har vært en stor suksess. Både prester og andre kirkeansatte, engasjerte og frivillige har skrevet under på oppropet, over 1250 personer så langt. Blant de som har signert er både proster og biskoper, studenter, folk fra MF, TF og Misjonshøgskolen. Martinussen er meget fornøyd med oppslutningen.

- Jeg vil gi folk et handlingsalternativ. Og så håper jeg det også kan være en måte å oppdra folk til å mene om noe som kan virke kontroversielt. Dette er ikke så komplisert, vi stjeler jo ikke land, men må jo forholde oss til internasjonal lov og rett.

Begeistret kirkeleder
Berit Hagen Agøy er generalsekretær i Mellomkirkelig råd. Både Mellomkirkelig råd og Kirkenes verdensråd har uttalelser som er helt i tråd med oppropet fra Martinussen. Generalsekretæren har for lengst skrevet under på oppropet, og hun berømmer Martinussen for arbeidet.

- Dette initiativet, og den responsen den har fått, vitner om et sterkt engasjement for rettferdig fred i kirken. Oppropet bekrefter at det engasjementet som Mellomkirkelig råd har for en rettferdig løsning i Palestina og Israel og for vern om menneskerettighetene har bred støtte i kirken, sier Berit Hagen Agøy.

-Det har vært inspirerende å se hvor raskt kampanjen spredte seg og fikk bred støtte. Jeg tror mange kjenner på en fortvilelse over den fastlåste situasjonen kristne og andre i Jesu fødeland lever under, og har behov for å uttrykke solidaritet.

Generalsekretæren opplever at slike initiativ er svært viktige supplement til rådsarbeid og politiske vedtak i våre valgte organer.

- Slike initiativ er viktige fordi det gir norske myndigheter politisk backing for å stå imot press fra USA og Israel om å støtte dem i ett og alt. Det er et dypt kirkelig anliggende å stå opp for menneskeverdet og menneskers rettigheter, ikke minst når dette er under press. Jeg tror denne typen initiativ kan ha større betydning enn vi kanskje er klar over, avslutter Berit Hagen Agøy.

Vil du være med?
Det er fortsatt mulig å skrive seg på oppropet, blant annet i Facebook-lenka under. Du kan også ta direkte kontakt med Lise Martinussen på lm665@kirken.no