Kongelig klimapilegrimveksling

Lørdag 22. august gikk kronprinsesse Mette-Marit og svenske kronprinsesse Victoria for klimarettferdighet i Enningdalen i Borg bispedømme.

22. august overtok svenskene stafettpinnen til Klimapilegrim 2015. Fra venstre biskop i Borg, Atle Sommerfeldt, kronprinsesse Mette-Marit, Anne-Marie Helland, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, kronprinsesse Victoria og biskop Per Eckerdal i Göteborg stift. Foto: Kirkens Nødhjelp

Kronprinsesse Mette-Marit overrakte lørdag stafettpinnen i Klimapilegrim 2015 til svenske kronprinsesse Victoria. Nå tar kirkene i Sverige vandringen videre.

De to kronprinsessene deltok på pilegrimsvandringen mellom Halden og Strømstad. Ved Elgåfossen i Østfold, der grensen mellom Norge og Sverige går midt i elva, ble stafettpinnen overrakt.

Vandringen i vakker nordisk sensommer ble avsluttet med høytidelig og stemningsfull gudstjeneste i en fullsatt Strømstad kirke.

Stafettpinnen er en vannflaske som inneholder vann fra alle etappene i vandringen. Det skal symbolisere vannet vi alle trenger og som påvirkes av klimaendringene.

Klimapilegrim 2015 er en tverrkirkelig mobilisering for klimarettferdighet. Vandringen startet 7.juni og skal fortsette helt til klimatoppmøtet i Paris i desember.

Klimapilegrim 2015 fortsetter i Norge
Selv om stafettpinnen er ute av landet betyr ikke det at Klimapilegrim 2015 er over i Norge.

TV-aksjonen 2015, som er 18. oktober, går i år til Regnskogfondet, og vil ta opp sammenhengen mellom bevaring av regnskog, urfolks rettigheter og vårt felles ansvar for å ta vare på klimaet.

5. november går Trosopplæringskonferansen av stabelen. Temaet i år er Himmel og jord, og vil ha klare paralleller til Klimapilegrim 2015.

Les mer om Trosopplæringskonferansen her.

Og fra 15.- 22. november arrangeres Global uke i flere kristne trossamfunn. Temaet for årets uke er Tro og klima. Les her for mer informasjon.