Kontroll med kirkeledelsen

20. juni hadde Kontrollutvalg for Den norske kirke sitt første møte. De fem medlemmene skal blant annet kontrollere Kirkerådets pengebruk.

Medlemmene og varamedlemmene av Den norske kirkes kontrollutvalg som var til stede på utvalgets første møte 20. juni. Fra venstre: Karl Johan Kirkebø, Laila Riksaasen Dahl, Marta Hofsøy, Ann-Kristin Sørvik (leder), Finn Huseby, Reidar Åsgård og Ola T. Lånke.

Kirkemøtet 2016 vedtok å opprette et Kontrollutvalg for Den norske kirke. Årets Kirkemøte oppnevnte medlemmene til utvalget. Bakgrunnen er Kirkerådets nye rolle som kirkens nasjonale økonomiforvalter.

Fra årsskiftet 2016/2017 har ikke Riksrevisjonen lenger ansvar for forvaltningsrevisjon av det som tidligere var den statlige delen av Den norske kirkes virksomhet.

Kontrollutvalget skal på Kirkemøtets vegne forestå den løpende kontroll med Kirkerådets virksomhet – herunder kontrollere om Kirkemøtets vedtak blir fulgt opp etter deres innhold og forutsetninger.

- Etableringen av dette kontrollorganet gir et signal om at økonomiforvaltningen, og vurdering av hensiktsmessig ressursbruk, står sentralt når Kirkemøtet skal følge virksomheten i rettssubjektet Den norske kirke, sier kontrollutvalgets leder, Ann-Kristin Sørvik.

Kontrollutvalget rapporterer årlig resultatene av sitt arbeid til Kirkemøtet.

Medlemmene av Den norske kirkes kontrollutvalg 2020-2024:
Finn Huseby (leder)
Liv Heidrun S. Heskestad (nestleder)
Gunn Karlsaune
Jan Olav Olsen
Marit Hermstad

Varamedlemmer:
Ann Kristin Langeland (1. vara)
Trond Rønning (2. vara)
Oda Henriette Bavda Mortensen (3. vara)
Tanja F. Nyjordet (4. vara)
Ellen Elisabeth Wisløff (5. vara)