Overrasket over kritikk fra statsministeren

I et intervju med Dagbladet 23. desember retter statsminister Erna Solberg kritikk mot Den norske kirkes engasjement for asylsøkere. Bakgrunnen er blant annet et brev fra Bispemøtet til statsministeren 14. desember der biskopene stiller spørsmål ved myndighetenes returpraksis og ber om et «juleamnesti» til over nyttår.

Bispemøtets preses Helga Haugland Byfuglien

I brevet ber man om ny vurdering av returpraksisen og av Norges ansvar i forhold til den fortsatt voksende flyktningkrisen i Midtøsten og det sørlige Europa.

Preses i Den norske kirkes Bispemøte, Helga Haugland Byfuglien, er overrasket over kritikken fra statsministeren:

- Bispemøtet har aldri sagt eller ment at alle flyktninger som kommer skal få bli i landet, eller at asylsøkere som har fått avslag på sin søknad, ikke skal returneres, Men vi får nå så mange urovekkende skildringer fra lokalsamfunn og menigheter om hvordan returene gjennomføres, at vi mener det er vår plikt å si fra. Derfor sendte vi brevet til statsministeren, der vi ber om en pause i form av et «juleamnesti» til over nyttår, sier preses i Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien.

- Advokatforeningen har påpekt at loven brytes, og Barneombudet og UDI advarer også mot det som skjer nå. Derfor er det vanskelig å tie, sier Byfuglien.