Prester skal fortsatt gå med dødsbud

En ny beredskapsavtale for prestene kom på plass fredag 9. februar 2018. Særavtalen gjøres gjeldende fra 4. juni 2018 og avløser dagens beredskapsavtale. Avtalen gjelder for ordinerte prester i rettssubjektet Den norske kirke.

Medmenneske og profesjonell i møter preget av sorg. (Foto: Bo Mathisen)

Hovedtrekk i avtalen er følgende:

• Avtalen regulerer beredskap og utrykning knyttet til dødsbud på vegne av politiet, samt uoppsettelige tjenester
  • Beredskap er tatt ut av prestens arbeidstid. Det som før ville generert mye avspaseringstid for prester, vil nå frigjøres til prestetjeneste i et omfang på mellom 30 og 50 presteårsverk
  • Det godtgjøres for både beredskapsuker og for utrykning
  • Avtalen møter de sammensatte utfordringene vi har i et langstrakt land med store avstander og geografiske variasjoner
  • Partene er enige om å nedsette en arbeidsgruppe som gjennomgår utfordringer og rutiner knyttet til HMS i forbindelse med å gå med dødsbudskap

Sissel Vartdal, HR-sjef i Kirkerådet, har sittet på den ene siden av forhandlingsbordet.

- Avtalen gir en god og tilfredsstillende løsning på det viktige samfunnsoppdraget det er å gå med dødsbudskap på vegne av politiet, sier Sissel Vartdal.

Også prestenes representant Martin Enstad, lederen i Presteforeningen, er tilfreds.

- Presteforeningen er fornøyd med at beredskapsordningen blir tilført drøye ni millioner. Vi er glade for at det blir en organisert beredskap med forutsigbar vaktbelastning, sier Martin Enstad. Presteforeningen organiserer de fleste prester i Den norske kirke.