Vil du bli med og gjøre verden mer rettferdig?

Vet du når du støter på moderne slaveri i din hverdag? Klarer du å ta vare på klima slik du vet er riktig og nødvendig? Er du med og fordeler godene likt, slik at verden blir mer rettferdig? Disse spørsmålene er brennaktuelle i dag og hele tiden, men særlig 9. november, på Rettferdskonferansen.

Holmlia-prest Silje Kivle Andreassen gleder seg til å være konferansier på Rettferdskonferansen. (Foto: Lill Beate Eidsheim)

Rettferdskonferansen arrangeres 9. november i Oslo, og har flere mål - men hovedhensikten er å gjøre verden mer rettferdig. Gjennom bevisstgjøring av hver og en av oss, kan vi bidra gjennom handling og holdning. De tre hovedtemaene denne dagen er økonomisk urettferdighet, klimarettferdighet og moderne slaveri.

Silje Kivle Andreassen er sokneprest på Holmlia i Oslo, og har markert seg som en samfunnsengasjert prest og medmenneske, i blant annet voldshendelsene på Holmlia tidligere i år. Nå skal hun være konferansier på en konferanse hun mener er svært viktig.

- Verden er urettferdig. Urettferdig på en brutal måte. Mange jobber hardt og har likevel ikke nok mat å gi til barna sine, mens noen lurer på om det er mest hensiktsmessig å bruke bilen eller helikopteret til jobben. Det er noe som er skikkelig galt. Og som kan løses med en mer rettferdig fordeling av verdens goder. Men hvordan kan vi gjøre det? FN har satt opp 17 bærekraftsmål og håper at verden kan nå disse innen 2030. Det 17. målet heter «Samarbeid for å nå målene» - og det er nettopp det Rettferdskonferansen er til for. Vi må komme sammen, alle vi som vil gjøre noe med verdens urettferdighet. Vi må samles og snakke sammen om hva og hvordan vi skal jobbe for rettferdighet. Jeg har ikke svaret alene, du har ikke svaret alene, men hva om vi deler gode idéer til konkrete ting vi kan gjøre? Eksperter og fagfolk kommer med sin kunnskap på rettferdskonferansen, sammen med folk som jobber lokalt og som prøver seg fram med konkrete tiltak. Her tror jeg vi kan finne gull i kampen for en mer rettferdig verden, sier soknepresten.

Bred plattform - felles oppdrag
Det er en rekke organisasjoner som står bak konferansen Misjonsalliansen har tatt initiativ til; Norges Kristne Råd, VID, Frelsesarmeen, KFUK-KFUM Global, Kirkens Nødhjelp, Changemaker, Samarbeid menighet og misjon, Norme, Digni og Den norske kirke. Ansatte og frivillige knyttet til alle organisasjonene og trossamfunnene er velkommen, for dette er en del av vårt oppdrag.

- Kampen for en mer rettferdig verden er en sentral del av kirkens oppdrag. Vi er kalt til å følge etter Jesus, og hva var Jesus opptatt av? Det er bare å åpne evangeliene og lese om Jesus som snakket imot undertrykkere og tok parti med mennesker som ble satt utenfor samfunnet. Hvis vi tror at alle mennesker er skapt og ønsket av Gud må det få konsekvenser for hvordan vi behandler hverandre. Det er ikke greit at noen ikke har mat til barna sine så lenge det finnes nok mat i verden til alle. Da må godene fordeles smartere. Men hvordan gjør vi det? Jeg mister fort motet fordi jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og hvordan jeg kan bidra. Sånn tror jeg mange andre som jobber i kirka også har det. Og derfor tror jeg det er klokt at vi kommer sammen, fyller på med kunnskap og deler idéer. Sammen kan vi holde hverandre ansvarlig, gi hverandre mot og heie hverandre fram i kampen for mer rettferdighet i våre lokalmiljø – og i verden, fortsetter Andreassen.

Tar med inspirasjon hjem
Denne november-fredagen på Sentralen i Oslo er altså fylt opp av taler, workshops, historiefortelling og hilsener. Gjester kommer fra fjern og nær, og Silje Kivle Andreassen ser fram til både møte med utenlandske gjester og å hente hjem inspirasjon.

- Jeg gleder meg til å høre stemmene som kommer fra utlandet, særlig Agnes Abuom, leder for sentralkomiteen i Kirkenes Verdensråd, som skal snakke om «Kirkenes rolle i rettferdskampen». Og så gleder jeg meg til at stemmene fra utlandet skal møte de norske stemmene, og se hva som skjer i det møtet. Jeg gleder meg til å hente hjem til min lokalmenighet konkrete tips og nye tanker fra workshops, og jeg ser fram til å utveksle erfaringer med kollegaer fra andre menigheter og organisasjoner, avslutter den samfunnsengasjerte konferansieren.

Opptakt til Global uke
Rettferdskonferansen kan også ansees som opptakt og inspirasjon til kirkenes felles søkelys på moderne slaveri under Global uke, som starter like etter konferansen og går fra 11.-18. november.