Samisk kirkeråd ønsker sannhetskommisjon

En sannhetskommisjon handler ikke bare handler om samer og kvener, men om Norges felles erkjente historie. Det er fortsatt er sider ved fornorskningspolitikken og dens konsekvenser som ikke er belyst, sa representantene fra Samisk kirkeråd under høringen i Stortinget 15. mai.

Generalsekretær Risten Turi Aleksandersen (til venstre) og leder Sara Ellen Anne Eira i Samisk kirkeråd under høringen i Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomite 15. mai. (Foto: Skjermkopi fra stortinget.no)

Samisk kirkeråd deltok på Kontroll- og konstitusjonskomiteens åpne høring på Stortinget om behovet for å nedsette en sannhetskommisjon om fornorskningspolitikken. Høringen kom i stand på bakgrunn av et representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø og Torgeir Knag Fylkesnes om en sannhetskommisjon for fornorskningspolitikk og urett begått mot det samiske og kvenske folk i Norge. Dokument 8:30 S (2016–2017)

Leder i Samisk kirkeråd Sara Ellen Anne Eira og rådets generalsekretær Risten Turi Aleksandersen forklarte at Den norske kirke støtter forslaget om å nedsette en sannhetskommisjon om fornorskningspolitikken. De slo samtidig fast at en slik kommisjonen også må undersøke kirkens rolle i fornorskningspolitikken.

Samisk kirkeråd vedtok på et møte i desember 2016 å starte en prosess fram mot en sannhets- og forsoningskommisjon. Da understreket rådet også et ønske om samarbeid med Sametinget om å etablere en sannhets- og forsoningskommisjon etter internasjonal modell. Samisk kirkeråd ønsker dessuten et samarbeid om dette mellom kirkene i Norge, Sverige, Finland og Russland.

I april 2016 kom Svenska kyrkan med en vitbok om kirkens delaktighet i undertrykkelsen av samer.

Til et møte i Samisk kirkeråd i mars i år ble det laget et notat om behovet for en sannhets- og forsoningskommisjon:

- Samisk kirkeråd ser på alt samisk kirkelig arbeid i Den norske kirke som del av en forsoningsprosess. Når samisk kirkeliv synliggjøres, bidrar det i den kirkelige forsoningsprosessen, sier generalsekretær Risten Turi Aleksandersen. Hun sier at kirkens tro sier at veien til sann forsoning går gjennom sannhet, oppgjør, og gjenopprettende handlinger. Derfor har Kirkemøtet ikke bare erkjent at kirken deltok i fornorskningen av samene, men også forpliktet seg på å bidra til at uretten ikke fortsetter.

• Fra Kirkemøtets vedtak i 1997 (Sak KM 13/97 - Urfolk i den verdensvide kirke med utgangspunkt i samisk kirkeliv):
    Kirkemøtet erkjenner at myndighetenes fornorskningspolitikk og Den norske kirkes rolle i denne sammenheng har medført overgrep mot det samiske folk.
    Kirkemøtet vil bidra til at uretten ikke skal fortsette.

• Fra Kirkemøtets vedtak i 2011 (Sak KM 08/11 Strategiplan for samisk kirkeliv):
    Kirkemøtet erkjenner at Den norske kirke har et særlig ansvar for samisk kirkeliv og for at samisk kirkeliv kan utvikles i pakt med samisk selvforståelse, samiske tradisjoner, nasjonal lov og internasjonale konvensjoner.