Ny TV-serie om spesialprestene

Her blir vi kjent med en fengselsprest, sykehusprest, lufthavnprest, feltprest, politiprest og offshore-prest. Serien hadde premiere på TV 2 søndag 27. januar.

SPESIALPRESTENE: Politiprest Inge Ålgård (f.v.), offshoreprest Berit Bjørnerud, feltprest Andreas Øksnes, fengselsprest Carina Møller, sykehusprest Katrine Bråtane og lufthavnprest Torbjørn Olsen. (Foto: TV2)

Det finnes flere tusen prester i Norge. Noen av dem har en annerledes hverdag enn de fleste. Spesialprestene har tatt på seg å være prest for helt spesielle grupper av mennesker. På sykehus, i politiet, i norske fengsler, på oljeplattformer, i Forsvaret og på Oslo lufthavn.

Til havs

Berit Bjørnerud er offshore-prest og har sitt virke på sju oljeplattformer i Nordsjøen. Da produksjonsselskapet TV-Inter ringte henne og skisserte TV-serien, var hun skeptisk.

– Men allerede i den første samtalen opplevde jeg å møte et menneske som hadde genuin interesse for jobben min, og som tydelig hørte hva jeg sa, og skjønte hva jeg mente, sier Berit Bjørnerud til Kirken.no.

– Jeg fikk lyst til å fortelle om det jeg driver med, å ville vise fram Sjømannskirkens tjeneste offshore. Og da måtte jo en av oss sju offshoreprester fra Sjømannskirken være med.  Så da var det faktisk ikke så vanskelig å takke ja, selv om jeg ikke kan fordra å være eksponert på TV, sier hun.

Ut i havet

Et innleid TV-team ble med Berit Bjørnerud offshore, til Draugen.

– Vi ble tatt godt imot. TV-teamet opplever jeg som velvillige og hensynsfulle, med respekt for vår tjeneste. Og de fikk god kontakt med folk.

Offshore-presten forteller at de som jobber på plattformene synes det er stas at «presten deres» skal på TV.

– De gleder seg til å se det, og håper at de kan få se meg i aksjon, slik de er vant til å se meg. Jeg tror også de ser fram til at det kommer noe fra offshore-næringa som handler om det vanlige livet offshore, og om møter mellom mennesker ute i havet.

Hun tror at de fleste av oss kjenner til noen prester, men de fleste er menighetsprester, som de møter i kirken.

– I TV-serien kan folk få et glimt inn i en annen virkelighet, forskjellige steder.

Berit Bjørnerud har 20 år bak seg som menighetsprest og sokneprest, før hun begynte som sjømannsprest, offshore, for fem  år siden.

– Det er ikke moro å se seg selv på TV,  så jeg ser fram til første episode med skrekkblandet fryd, eller frydblandet skrekk...

FELTPREST: Andreas Øksnes. (Foto: TV 2)

For soldatene

– Jeg synes det er hyggelig at prestetjenesten vises frem, også den som gjøres i institusjonene. Dette gir en mulighet til å synliggjøre prestetjenesten også utenfor kirka, sier feltprest i Forsvaret, Andreas Øksnes til kirken.no

– Det er kanskje noen som blir overrasket over at det er prester i så mange av samfunnets institusjoner. Og forhåpentligvis klarer vi å formidle noe av den viktige jobben som gjøres der, sier Øksnes.

For de reisende

– I TV-serien møter vi også blant andre flyplasspresten med millioner av reisende i sin «menighet» og fengselspresten som jobber bak murene med innsatte. Serien gir et bredt portrett og nært møte med både spesialprestene og flere av dem de støtter og hjelper på sine svært forskjellige arbeidsplasser, sier TV 2s programredaktør Jarle Nakken.

Serien starter på TV 2 søndag 27. januar.

LUFTHAVNPREST: Torbjørn Olsen. (Foto: TV 2)

Prestene vi møter i TV-serien «Spesialprestene»:

• Carina Møller - fengselsprest i Hustad fengsel mellom Molde og Kristiansund. (Er med i episode 1)

• Torbjørn Olsen - Norges eneste lufthavnprest, jobber på Oslo lufthavn. (Er med i episode 1)

• Berit Bjørnerud - sjømannsprest, offshore. (Er med i episode 1)

• Inge Ålgård - politiprest i Oslo.

• Andreas Øksnes - feltprest i Forsvaret, gardeleiren på Terningmoen.

• Katrine Bråtane - prest på Sunnaas sykehus.