Svalbard kirke markerer Kirkeuka for fred i Israel og Palestina

På familiegudstjenesten i Svalbard kirke 18. september ble starten på "kirkeuka" markert.

Sokneprest Leif Magne Helgesen i Svalbard kirke under dialogprekenen med blant andre barna i Polargospel. (Foto: Helge Nilsen)

I verdens nordligste kirke fortsetter makeringen av Kirkeuka for fred i Palestina og Israel på kveldsmessen 20. september og kommende søndags høymesse.

Offeret på gudstjenesten 18. september gikk til KFUMs arbeid ned planting av oliventrær. Disse kan gi frukt i mange hundre år og er derfor sterke virkemidler i et byggende fredsarbeid.

Kirkeuka for fred i Palestina og Israel markeres 18.-25. september 2016. Overskriften er «Bygg fred, ikke murer».

Sokneprest Leif Magne Helgesen, som har arbeidet i kirken på Svalbard siden 2006, sier at kirkens bidrag til å sette fredsarbeid og solidaritet med de lidende på kartet, alltid har vært viktig for Svalbard kirke.

Helgesen var for et par år siden med som ledsager i Ledsagerprogrammet i Palestina og Israel.  Han laget boken "Fra Vestbredden" (Dreyer, 2015) om sine erfaringer fra oppholdet.

Kirkenes Verdensråd inviterer hvert år menigheter og kirkelige organisasjoner over hele verden til å være med på Kirkeuka for fred i Palestina og Israel. I Norge er det en rekke organisasjoner som samarbeider om Kirkeuka. Disse inkluderer KFUK-KFUM Global, Norske kirkeakademier, Kirkens Nødhjelp, Kvekerhjelp, Kvekersamfunnet, Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, Norges Kristelige Studentforbund, Sabeels Venner Norge og Stiftelsen Karibu.

Barn fra Polargospel i Svalbard kirke under familiegudstjenesten 18. september. (Foto: Helge Nilsen)

Svalbard kirke. (Foto: Torbjørn Johnsen/svalbardkirke.no)