Særlige utfordringer for menighetskontoret

Materiale vedtatt av Kirkemøtet
Gudstjenesteordningen for hovedgudstjeneste og dåp, samt regelverk og veiledningsstoff som ligger på www.kirken.no, inneholder tekster som i hovedsak ikke er rettighetsbelagte, samt tekster hvor rettighetshaverne har gitt tillatelse til publisering innenfor avtalen mellom Kirkerådet og Eide forlag. Dette materialet er det derfor tillatt for menigheten å bruke uten avtale eller samtykke.

Når man skal lage gudstjenesteprogram vil man imidlertid ofte være tjent med også å anvende rettighetsbelagt materiale. Dette gjelder både for gudstjenesteprogram på papir og skjermvisning. Slikt rettighetsbelagt materiale vil blant annet være melodilinjer til de liturgiske leddene som menigheten synger. Også salmer som man vil trykke i gudstjenesteprogram eller vise på skjerm, er for den aller største del rettighetsbelagt materiale både når det gjelder tekst, oversettelse og melodi.

Salmeboken – salmedatabasen
Salmer er gjerne rettighetsbelagt. Dersom menighetens bruk av salmer korresponderer med det Eide-avtalen gir rett til, er denne være tilstrekkelig til at menigheten opptrer lovlig.

Menigheter som abonnerer på gudstjenesteplanleggeren til Agrando, gis tilgang til materialet i Eide-avtalen ved et eget lisensnummer.

Kopiering fra salmeboken kan raskt anta større omfang enn man er seg bevisst. Derfor anbefales gjerne fellesrådene/menighetsrådene å inngå avtale både med Eide forlag og Kopinor.

Tekstboken – Bibelen
En rekke bibeloversettelser er opphavsrettslig beskyttet:

• Oversettelsen av 2011: «Bibel 2011», bokmål og nynorsk
  • Det nye testamentet av 2005 (utgitt separat i påvente av hel bibel i 2011)
  • Revidert oversettelse av 1978/1985: «NO78/85», bokmål og nynorsk
  • Oversettelsen av 1978: «NO78», bokmål og nynorsk

Bibeloversettelsene av 1938 (nynorsk) og 1930 (bokmål) har imidlertid falt i det fri.

Bibelselskapet forvalter nevnte rettigheter, men også rettighetene til oversatt bibeltekst på nord-, sør- og lulesamisk, samt til prøvetekster i forbindelse med Bibel 2011-oversettelsen.

Kopiering av bibeltekster (inkl. elektronisk bruk) forvaltes av Kopinor.