Menighet i bevegelse

Hvordan være folkekirke med rom for utvikling og initiativ? Hvordan bidra til fornyende og kreative prosesser i menighet og arbeidsfellesskap? Dette emnet tilbys desentralisert i avtale med lokale kursarrangører og retter seg mot prester, kirkeverger, daglige ledere, diakoner, kateketer, menighetsrådsmedlemmer og andre medarbeidere som vil tenke sammen om kirkens vei inn i fremtiden.

KI generert illustrasjon

Generelt om emnet

Emnet tar utgangspunkt i nyere nordisk forskning på menighetsutvikling og vil gi innblikk i forhold som kan innvirke på menighetens egenart og utvikling i sin unike kontekst. Det vil introdusere teoretiske og praktiske perspektiver på følgende områder:

• Tendenser i samtiden som angår religiøs orientering, frivillighet, tilhørighet og engasjement
  • Teologiske perspektiver på det å være i bevegelse som fellesskap og enkeltpersoner
  • Kulturutvikling som vei til menighetsutvikling
  • Emosjonelle reaksjoner som kan oppstå med forandringer i menighetens liv
  • Fysiske rammer og deres betydning for måten vi er eller kan være menighet på

Det blir rom for å reflektere over:

• Hvordan erfaringer, organisering, kultur og menighetsforståelse innvirker på hverandre
  • Situasjoner i menighetens liv hvor det oppstår engasjement og resonans

Emnet vil gi redskaper til å fremme engasjement og samspill i stab og menighetsråd. Det vil gi innføring i metoder som vil fremme lydhørhet, involvering og nye tilnærminger til frivillighet. Det vil presentere metoder for samskaping med andre aktører i lokalsamfunnet.

Emnet gir 5 studiepoeng på bachelornivå men vil samtidig kunne inngå som en del av Erfaringsbasert mastergrad i praktisk teologi.

Kursperiode

Vår 2025

Arbeidsform og organisering

Kurset arrangeres desentralisert i samarbeid mellom lokal kursarrangør (kirkeverge, prost, kontaktperson i bispedømme eller liknende) på grunnlag av henvendelser til og avtale med MF KOM (se påmeldingsinformasjon).

Emnet går over ett semester våren 2025, med to samlinger, henholdsvis på to og én dager etter nærmere avtale mellom MF og lokal kursarrangør. I tillegg inngår 3 nettleksjoner á ca. to timer i løpet av våren. Undervisningsformer vil være forelesninger, samtaler og erfaringsdeling, litteraturstudium, gruppearbeid med case og skriftlige arbeid. Det kreves at studentene forbereder seg til kurssamlinger gjennom lesning av oppsatt litteratur og utarbeidelse av skriftlige case som vil danne grunnlag for felles refleksjon i grupper under kurssamlingene.

Opptakskrav og kompetanse

Allmenn studiekompetanse. Emnet kan inngå i Erfaringsbasert master i praktisk teologi (https://mf.no/studier/programmer/erfaringsbasert-master-i-praktisk-teologi).

Pris og søknad om påmelding

Kursavgift er 4 190 pr deltaker inklusive SiO-avgift. Avgiften dekker MFs faglige og administrative tilrettelegging mens lokal kursarrangør dekker / skaffer til veie:

1. Egnede forsamlings- / undervisningslokaler
  2. Bespisning for deltakere og undervisere i løpet av kursdagene
  3. Utgifter til reise og overnatting for MFs undervisere (maksimum to undervisere til hver samling).

Det vil være begrensninger på antall steder MF kan gjennomføre kurset, et prinsipp om «første til mølla» med forpliktende påmeldinger vil gjelde. Det forutsettes et minste antall på 10-12 deltakere på hvert sted.

Lokale arrangører sender en første henvendelse til inge.westly@mf.no innen 20. september for å informere om planer og forventet antall deltakere fra eget område.

Etter at det er inngått intensjonsavtale mellom MF KOM og lokal arrangør, søker hver enkelt av de potensielle kursdeltakerne opptak via EVUweb (lenke: https://fsweb.no/soknadsweb/velgInstitusjon.jsf) innen 25. oktober.

For ansatte i kirkelige fellesråd: sjekk om det er mulig å søke støtte gjennom OU-ordningen i KA-sektoren til dette tiltaket, les mer: https://ouinfo.no/stipender/. «

Emnet gjennomføres kun dersom det foreligger et tilstrekkelig antall søkere til respektive samlinger.

For spørsmål: kontakt MF KOM-leder for nærmere avtale: Inge Westly

Kursledelse og medvirkende

Dorte Kappelgaard er emneansvarlig, førsteamanuensis og faglig leder ved MF KOM. Har mangeårig erfaring fra menighetsutvikling i Danmark og Norge og PhD fra København universitet om menighetsutvikling.

Knut Tveitereid, førsteamanuensis og praktikumsleder. Bakgrunn og kompetanse blant annet innen kirkeforståelse og kirkeutvikling, ledertrening, ungdom, etc.

Inge Westly, universitetslektor og leder ved MF KOM. Har kompetanse bl.a. innen kirkeforståelse, kirkelig organisering og utvikling.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)