Veivalg for fremtidig kirkeordning

Kirkerådet sendte høringsnotatet "Veivalg for fremtidig kirkeordning" ut på bred høring i februar 2015.

Veivalg for fremtidig kirkeordning

Se sak til Kirkemøtet 2016 - KM 08/16 Veivalg for fremtidig kirkeordning
Kirkemøtekomiteens merknader og Kirkemøtets vedtak

Oppsummering av høringen Veivalg for fremtidig kirkeordning (desember 2015)

Bakgrunnsdokumenter til høringen:

I Kirkerådets høringsnotat presenteres en rekke temaer og veivalg for den fremtidige kirkeordningen med i alt 27 spørsmål. Høringsinstansen gjøres oppmerksom på at spørsmålene står i et visst forhold til hverandre, noe som er påpekt i teksten. Det er også anledning til å gi svar kun på et utvalg av spørsmålene.

Høringen bygger på den refleksjonsprosessen som alle kirkelige organer ble invitert til i 2012. Det er et mål for Kirkerådet å sikre en bred og involverende prosess.

Kirkemøtet har bedt Kirkerådet legge frem en sak om grunnleggende veivalg for fremtidig kirkeordning. Høringssvarene vil gi grunnlag for at Kirkemøtet kan behandle saken våren 2016 med  sikte på det videre arbeidet med å gjøre endringer i ulike regelverk. Høringen handler med andre ord om fasen etter 2017 og forutsetter at forvaltningsreformen for et tydelig skille mellom staten og kirken da er gjennomført.

Kirkerådet har utarbeidet en kortversjon av høringsnotatet