Mellomkirkelig råd

Mellomkirkelig råd skal samordne og fremme kontakten mellom Den norske kirke og utenlandske kirker, og ivareta forbindelsen med de internasjonale kirkelige organisasjonene.

Mellomkirkelig råd som i 1984 ble direkte underlagt Kirkemøtet, har felles sekretariat med Kirkerådet.

Den norske kirke er medlem i Det lutherske verdensforbund, Kirkenes verdensråd, Konferansen av europeiske kirker, Leuenberg kirkefellesskap (Communion of Protestant Churches in Europe) og Churches Committee on Migrants in Europe. Kirkens kontakt med disse organisasjonene koordineres av Mellomkirkelig råd.

Rådet har også ansvar for å samordne og fremme Den norske kirkes kontakt med andre kirker i Norge, blant annet gjennom Den norske kirkes medlemskap i Norges Kristne Råd. Rådet tar også opp aktuelle internasjonale spørsmål for kirken.

Møtedatoer for Mellomkirkelig råd 2024:

4.-5. mars
6.-7. mai
23.-25. september

Kontaktinformasjon:

Rådhusgata 1-3
Pb. 799 Sentrum, 0106 Oslo
Telefon 23 08 12 00 (sentralbord)

Leder: Kristine Sandmæl
Internasjonal direktør: Einar Tjelle

Kontaktinformasjon for Mellomkirkelig råd

Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:

Mandag-fredag kl. 09.00-15.30

Postadresse:

Mellomkirkelig råd

Postboks 799 Sentrum

E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)