Vann er liv – Samisk kirkeråd støtter Standing Rock Sioux Tribe

Samisk kirkeråd ser med uro på utviklingen i Standing Rock, Nord-Dakota, hvor urfolk opplever at Dakota Access Pipeline blir lagt tvers gjennom urfolksområder uten konsultasjon eller samtykke.

Vann er liv – Samisk kirkeråd støtter Standing Rock Sioux Tribe

Slike oljeledninger har andre steder ført til forurenset vann. Oljeledningen er planlagt å gå gjennom områder med hellige steder og gravsteder. Urfolk fra flere verdensdeler samles nå i solidaritet for å støtte Standing Rock Sioux Tribe.  Dette er også en del av en verdensomspennende bevegelse som kjemper for urfolks rett til deres egne landområder. Urfolk over hele verden opplever fortsatt kolonialistiske overgrep.

Vann er symbol på livet, og er en grunnbetingelse for alt liv på jorda slik som det er beskrevet i 1. Mosebok.  Det må bli bevart, og alle vesener må få mulighet til å ta del i det. Vi mennesker har ansvar for å forvalte Guds skaperverk slik at det kan føres videre til senere generasjoner.

Respekt for andre mennesker tilsier at man ikke ødelegger deres gravsteder og andre hellige steder. Slike steder har en verdi som ikke kan eller skal måles i penger.

Vann er hellig - Samisk kirkeråd støtter Standing Rock Sioux Tribes kamp.

Samisk kirkeråd 4.oktober 2016

Kontaktinformasjon for Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie - Samisk kirkeråd

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)