Internasjonalt arbeid - Sápmi og urfolk

Samene er et urfolk i fire land. Fellesskap over landegrensene i Sápmi og internasjonalt urfolksarbeid er en naturlig del av samisk kirkeliv.

Internasjonalt arbeid - Sápmi og urfolk

Et Sápmi uten grenser
Læstadianismen har i generasjoner vært en samlende faktor for nord- og lulesamisk kirkeliv på Nordkalotten. I det sørlige Sápmi er det tradisjon for kirkehelger som samler sørsamisk kirkeliv på norsk og svensk side. Skoltesamene har tradisjonelt vært ortodokse med kontakt mot Finland og Russland.

I senere år har Samiske kirkedager styrket båndene mellom samisk kirkeliv i Norge, Sverige, Finland og Russland. Arrangementet er holdt i Jokkmokk (2004), Enare (2009), Mo i Rana (2013) og Arvidsjaur (2017) med 500-1000 deltakere.Neste gang Samiske kirkerdager skal avholdes blir 18.-20. juni 2021.

Hovedpartene i samarbeidet er Samisk kirkeråd og dets søsterorganer i Svenska kyrkan og Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, samt Samarbeidsrådet for kristne kirker i Barentsregionen. De nordlige bispedømmene og vertskapsmenigheten deltar også.

Det pågående arbeidet med lulesamiske og sørsamiske bibeloversettelser er et samarbeid mellom bibelselskaper i flere land.

Kirkelig urfolksarbeid
Den norske kirke står sammen med den verdensvide kirke i arbeidet med å løfte urfolks verdighet, livsvilkår og rettigheter. Dette er motivert i kirkens eget tros- og verdigrunnlag. Samisk kirkeråd er Den norske kirkes organ for urfolksspørsmål.

Det kirkelige urfolksarbeidet handler om å styrke urfolks muligheter for å definere og representere seg selv i kirkene. Det handler også om å mobilisere kirkene som solidaritetsbase for styrking av urfolks rettigheter og livsvilkår.

Kirkenes Verdensråds urfolksprogram er den viktigste arenaen for Den norske kirkes urfolksarbeid. Samisk kirkeråd har nært samarbeid med urfolksprogrammet og støtter det finansielt. Nettverksbygging, rettighetsarbeid, urfolks åndelighet/teologi og forsoningsarbeid er prioriterte arbeidsfelter.

Sammenhengen mellom urfolks rettigheter internasjonalt og respekt for samiske rettigheter i Norge er viktig i Den norske kirkes menneskerettighetsarbeid

I noen saker faller arbeid med urfolksspørsmål sammen med kirkens engasjement for klima, miljø og skaperverk, som f.eks. i tjæresandsaken.

Noen lokalmenigheter støtter urfolksrelaterte misjons-/bistandsprosjekter.

Kontaktinformasjon for Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie - Samisk kirkeråd

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)