Helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet har hjemmel i Arbeidsmiljøloven. Det er fastsatt en egen forskrift om internkontroll. Forskriften stiller krav om at det skal foreligge en HMS-håndbok.
Håndboka plasserer ansvar på de ulike arbeidsgiverledd, på arbeidsmiljøutvalget, på den enkelte arbeidstakeren og på verneombudet. Det fastsettes rutiner for gjennomføring av internkontroll på en rekke områder som berører tilsattes helse og arbeidsmiljø. Det fastsettes også rutiner for hvordan avvik fra de fastsatte rutinene skal meldes.
HMS for presteskapet
Hamar biskop og Hamar bispedømmeråd har et fellesansvar for arbeidsmiljøspørsmål.
Når det gjelder selve Internkontrollhåndboka er det Hamar biskop som har ansvaret i egenskap av regional arbeidsgiver.
HMS i kirken lokalt
Prestene har sin daglige arbeidsplass i sokn hvor det også er lokalt kirkelig tilsatte. Ansvaret for helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet for de lokalt kirkelig tilsatte tilligger kirkelig fellesråd som arbeidsgiver. For noen områder har fellesrådet også ansvar for å tilrettelegge forhold ved arbeidsmiljøet for presteskapet. For best mulig å kunne utvikle et trygt og godt arbeidsmiljø er det nødvendig med et samarbeid mellom kirkevergen og soknepresten/prosten/biskopen, på samme måten som arbeidstakerne lokalt må samarbeide uavhengig av hvem som er arbeidsgiver. Dette gjelder ikke minst for å ivareta det psykososiale arbeidsmiljø.