Nyhetsbrev juni 2024

I nyhetsbrevet før sommeren deler vi bryllupsglede og arbeidsglede. Vi minner også om TV-aksjonen og deler biskopens sommerplaner.

Folkevalgte fra hele bispedømmet jobber med strategien for de neste fire årene. Foto: Hamar bispedømmeråd

Til alle kirkens ansatte og folkevalgte i Hamar bispedømme!

«Nå strykes ømt av lys og luft de fagre urtesenger»

Vi er i blomstringstiden med hvite myrulltepper i skogen, søte jordbær i skråningene og myke barnålstepper under såre pilegrimsføtter. Denne tiden er vi også så heldige i kirken at vi får dele livets store gledesøyeblikk, som her i Engerdal. Seks brudepar ga hverandre sitt «ja», da menighetsrådet arrangerte drop-in-bryllup i helgen!

Menighetsrådsmedlem Vivian Vestad Nesheim overrasket alle da hun giftet seg med sin mangeårige samboer Ronny Nesheim. Faksimile fra Østlendingen. Foto: Vivian Vestad Nesheim / Privat

Men denne tiden er også en tid for å yte. Månedens menighet får god hjelp til forefallende arbeid. Les mer om det lenger ned i brevet.

TV-AKSJONEN JUBILERER

Bruk sommeren til planlegging. 20. oktober arrangeres TV-aksjonen for 50. gang!

I år går inntektene til Barnekreftforeningen. Pengene vil gjøre det mulig å etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Vi oppfordrer alle menigheter til å støtte aksjonen gjennom kirke-ofringer og andre tiltak. Skriv gjerne om årets aksjon i menighetsbladet, mobiliser frivillige som bøssebærere og meld inn representant fra menighetsrådet inn i kommunens lokale komité.

Kontakt TV-aksjonen Innlandet for mer informasjon.

STRATEGI FOR HAMAR BISPEDØMME 2025 – 2029

Takk så mye til alle dere som har bidratt for å få på plass en ny strategi for Hamar bispedømme. Hele bispedømmet har vært i sving, både folkevalgte og ansatte og tillitsvalgte knyttet til kirka, men også samarbeidspartnere utenfor våre egne linjer. Bildet er fra samlingen med representanter fra menighetsrådene i Hamar bispegård i mai:

I august sender Hamar bispedømmeråd strategien ut på høring til menighetsråd og kirkelige fellesråd. Vi håper på mange høringssvar innen fristen 3. november. I høringsperioden vil også kontaktmøtet, styret i kirkevergelaget, prostemøtet, ungdomsrådet og andre få anledning til å gi sine kommentarer.

BISKOPENS SOMMER

«Herren velsigne deg, og bevare deg». Fra olsokgudstjeneste i Hamardomen 2023. Foto: Hamar bispedømmeråd.

Over hele bispedømmet skjer det mye i løpet av sommeren. Rop det ut, og gjør alt godt kjent og synlig, slik at folk finner alt det fine som foregår!

MÅNEDENS ROSE

I Rendalen trengte de å få gjort litt malearbeid på gjerdet rundt kirka i sommer. 15 år gamle Solveig Magdalena Brænd er i full gang med å rake bort gresset, før hun skal vaske, grunne og beise. - Det er en veldig fin sommerjobb, sier Solveig når vi tar kontakt med henne første dag på jobb. I år er hun alene, men i fjor var åtte ungdommer i sving, forteller kirkeverge Liv Tone Trøen.

Trøen forteller om stor interesse for de utlyste jobbene. I år var økonomien mer begrenset og arbeidet ikke så omfattende, så nå er det Solveig og kirketjenerne som ivaretar behovet.

Hver fornøyd ungdom i sommerjobb, er en mulig ny fremtidig kollega. Vi heier på Rendalen!! Foto: Anne Karen Hagen Kjølhamar / Rendalen kirkelige fellesråd.

Vi ønsker alle en god velfortjent ferie med NOS 845.

«Sin lykke, fred og sommerfryd

må yre fugler prise.

I mark og skog fra nord til syd

de jubler frem sin vise.

Hør håpets klang i deres sang,

i hymnen de lar kvede

fra blomstereng og rede».

God sommer fra alle oss på bispedømmekontoret!