Målet med kampanjen var å skape gode menneskemøter utenfor kirkerommet, være synlig kirke i det offentlige rom og snakke om sorg, savn og trøst. Det var også et mål å invitere folk til et neste møte i kirken- enten gjennom åpen kirketilbud eller invitasjon til konsert eller minnestund. Alle som delte ut lys delte også ut invitasjon eller brosjyre om kirkens tilbud allehelgen eller førstehjelp ved sorg. Filmen under er fra utdeling av lys og brosjyren førstehjelp ved sorg i Torvbyen kjøpesenter.
I forkant hadde menighetene bestilt lysesker, kjøpt lys, pakket lys og kopiert opp invitasjoner/brosjyrer. Samtlige hadde møtt åpne og velvillige dører da de henvendte seg for å be om plass på kjøpesenteret.
Bispedømmekontoret hadde bestilt roll-ups til de som skulle ha stands. På ressursbanken lå alt materiell til nedlasting, men brosjyren til åpne kirker ble ferdig litt sent.
Under har vi samlet erfaringer fra menighetene som delte ut lys:
1. Hva var reaksjonene fra folk?
Lysutdelingen var flott å være med på, og vi opplevde god kontakt med mange av de som tok imot lys. Dette var veldig meningsfullt, skapte mange gode samtaler.
De fleste tok imot lys og var takknemlige for det. Et mindretall ville ikke ta imot og tror flesteparten av disse var ungdommer. Opplevde at de eldre var mest åpne; de visste godt om allehelgen og hadde flere erfaringer med tap og sorg. Noen tok initiativ til lengre samtaler og et par ønsket videre oppfølging og samtaler. Flere sa at de var overrasket over at kirken var på kjøpesenteret og syntes det var bra!
Vi synes det fungerte veldig bra, og vi som sto på stand hadde alle gode opplevelser, med mange som stanset opp, og vi fikk også mange gode samtaler. Vi opplevde nesten bare gode tilbakemeldinger, med unntak av en samtale. Ellers fikk vi tilbakemeldinger som; «dette må dere fortsette med».
Bare positive folk! «Alle» vil egentlig ha lys, det er bare det at mange tror vi selger noe, så noen ganger må vi bruke ordet gratis, selv om det høres litt kleint ut.
Takknemlighet og samtaler fra de som tok i mot.
Det var en god opplevelse å stå der. Det ble mange fine menneskemøter.
Det var fint å dele ut lys på kjøpesenteret. Noen sa høflig nei takk, men det fleste tok imot lyset. Det var noen få som ikke visst hva Allehelgen var for noe, og flere som stoppet opp for en liten prat.
2. Hva var erfaringen med årets utdeling? Hvor mange lys delte dere ut?
Vi opplevde det som veldig meningsfylt å dele ut lys, at mennesker blir sett og det åpnet for gode og viktige samtaler. Mange har sorg, det er egentlige det vanlige/normalt- en del av livet. Ved å dele ut lysene normaliserte vi sorg- selv om hver sorg er unik.
Vi hadde stand fredag fra kl 12-17 og delte ut ca 420-430 lys. Det var lurt å ha en peptalk med alle som skulle ut i forkant, ikke alle er vant til å stå på stand.
Traff til og med noen som sa de hadde fått lys i fjor også. Delte ut ca 280 lys.
200 lys delt ut på Kolbotn kjøpesenter.
Fin opplevelse for oss begge to! Vi kom i kontakt med mange og det var fint å ha lysene og førstehjelp ved sorg-brosjyrene som kontaktskapende middel. Vi delte ut i overkant av 120 lys.
Opplevde at dette var meningsfulle timer. Dette må gjentas til neste år. Vi bør også utvide tiden vi står der. Gode samtaler med de som ønsket det. Få negative kommentarer. Mange ungdommer i Torvbyen på denne tiden, fint å snakke med. Dette gav også lyst til å være mer tilgjengelig i Torvbyen.
Dette var en god opplevelse for oss. Vi tror at det var viktig å ha T-shirts slik at folk forsto at dette var noe spesielt. Lyseeskene var pent designet og det gjør det hyggelig å dele ut. Vi brukte i underkant av to timer på å dele ut 100 lys. Vi har to stykker.
Vi var to diakoner og to prester.
3. Hva fungerte bra?
Vi kopierte opp folderen og delte ut sammen med lysene, også denne ble tatt imot, og noen kommenterte også at det er viktig å vite litt om sorg.
Fint med roll up, lys og brosjyrer med proff layout for et bra førsteinntrykk. Sorg er et tema som angår oss alle på et eller annet vis, så det var et relevant tema for mange og lett å få lengre samtaler med folk på grunn av dette. Enkelt å gjennomføre når vi fikk materialet fra bispedømmekontoret – Luksus!
Takk for flott roll-up! Det er til veldig god hjelp å få materiell fra deg, slik at vi slipper å bruke masse tid på type trykkeri/design osv.. Supert med plakater til åpen kirke osv.
Det fungerte veldig bra med de eskene vi hadde lys i, også fungerte det veldig bra å stå på kjøpesenter. Dette handler om synlighet, og det takket blant annet kreftkoordinatoren oss for. Som er ett godt supplement til åpen kirke. Det var lett å knytte det opp til allehelgen. Dette synliggjør kirken- vi tenker at det ved siden av frivillige så er det effektivt at en av de er ansatte (prest eller diakon) og er med og har rundsnipp. Allehelgens helgen er det sjeldent at ansatte har fri likevel, det er vel investert tid slik vi ser det å bruke tid ved kjøpesenteret og dele ut lys på lørdagen.
Vi fikk en god kommunikasjon med Kjøpesenteret og tok kontakt med dem lang tid i forveien, og plassering ved hovedinngangen var super.
Flott sted å stå, sentralt ved matbutikkk og rulletrapp, flott materiell, supert med roll opp.
Vi er også godt fornøyd med materiellet som ble laget sentralt, men vi ville nok ønsket oss materiellet utarbeidet i noe bedre tid i forveien. Vi var litt usikre på hva som kom, og vi måtte utarbeide vår egen brosjyre over lokale arrangement her i Sarpsborg. Vi fikk gode tilbakemeldinger på roll-upen «Førstehjelp i sorg» og brukte også de flotte plakatene «Rom for» som gjorde at standen så bra ut. Vi brukte de resterende lysene til utdeling ved Åpen kirke og vandring på kirkegården (Tune) dagen etterpå, noe som gjorde det enklere å komme i kontakt med folk denne dagen også.
Så altså, lysene gjorde det naturlig å ta kontakt med folk på en naturlig måte. Veldig godt prosjekt som vi håper kan gjennomføres også neste år!
4. Hva bør fungere bedre neste år? Materiell, forberedelse, gjennomføring
Neste år må vi være tidligere ute med å spørre kjøpesentrene og få lørdagen anser vi som viktig. Det kan godt hende at torsdagen også fungerer godt.
Dette var så givende at vi ønsker å gjøre det igjen. 2-3 stykker er helt perfekt.
Neste år har jeg lyst til å få med staben min også, så vi kan stå på begge kjøpesentrene.
Vår erfaring var at til lengre utover ettermiddagen vi kom, til travlere opplevdes folk. Mulig at de med god tid i større grad er på kjøpesenter tidligere på dagen.
Lyseskene var litt vanskelig å lukke skikkelig. Åpnet seg lett og lysene kunne falle ut. Ønsker meg en litt «freshere» folder å dele ut. Vi delte ut Førstehjelp ved sorg-brosjyren sammen med de fleste lysene, dette fungerte fint, men jeg synes egentlig de illustrasjonene er litt rare.. Hadde vært knall med en brosjyre som så litt bedre ut, og som kunne matchet lyseskene litt, på en måte.. Slik at de passer fint å dele ut sammen. Jeg synes at de nye innleggene på facebook og plakatene til åpen kirke er mye finere og passer bedre til lyseskene.
Mediearbeid:
På forhånd sendte menighetene/bispedømmekontoret ut pressemelding til lokal og regional media. De fleste lokalaviser hadde oppslag som dette:
NRK Østfold lagde et fint innslag om lysutdeling i Torvbyen i Fredrikstad:se innslaget om Kirken deler ut lys, 6.41.
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestfold/201911/DKOS99110119/avspiller
Bestilling av lysesker:
I 2019 bestilte Borg lysesker til utdeling. I 2020 sentraliserer vi dette, slik at Kirkerådet bestiller og betaler lysesker på vegne av alle menigheter. Et omtrentlig antall bestilles, og distribueres via det enkelte bispedømmekontor og kommunikasjonsansvarlig der. Lyseskene vil bli distribuert i god tid før allehelgen, slik at det er tid til å pakke lys i eskene for menigheter som ønsker å dele de ut.