Leder av redaksjonsrådet Ragnar Bjørck svarte på følgende spørsmål:
1. Hva betyr det for dere å få prisen Årets menighetsblad 2016? Veldig hyggelig og inspirerende for oss å få pris for beste Menighetsblad i Borg Bispedømme for 2016! Ikke minst er det en bekreftelse på at vi gjør en bra jobb og at bladet framstår med kvalitet, ikke bare for folk fra bygda, men også for profesjonelle «bladfyker». Hele redaksjonskomiteen vår er amatører, så det er fint med positive tilbakemeldinge
2. Hvor ofte gir dere ut menighetsbladet?- Vi gir ut fire nummer i året. Påske, sommer, høst og advent. Sidetallet varierer mellom 48 og 52.
3. Hvilke kriterier eller strategier ligger til grunn når dere diskuterer og beslutter innholdet i menighetsbladet? -Vi deler stoffet i to bolker. Primær - og sekundærstoff. Primærstoffet er stoff fra menigheten og kirken. Noe av dette stoffet er under faste overskrifter, som «Leder har ordet» «Menighetsrådet melder», «Folkemengdens bevegelse» og «Gudstjenesteliste». I tillegg har vi gjerne med en tekst til refleksjon eller en andakt, refleksjon over en salme eller et kristent tema, og glimt fra spesielle hendelser og eller gudstjeneste. Dernest kommer sekundærstoffet som er lokalt stoff som vi enten skriver selv, er sendt oss fra lesere, fra faste spaltister og ulike bidragsytere. Særlig er vi opptatt av å formidle lokalt, historisk stoff. Vi er heldige å ha ulike teologer, historikere og museumsfolk blant andre med på laget.
4. Hvordan organiserer dere arbeidet med bladet? - Før hver nytt nummer har vi et redaksjonsmøte, der vi ved hjelp av alles innspill og forslag, blir enige om innhold. Vi finner deretter ut ca. hvor mange sider stoffet vårt vil dekke. Mangler vi stoff, skaffer vi til veie mere stoff. På møtet blir vi også enige om en kjøreplan fram til korrektur er ferdig lest. Deretter jobbes det med stoffet fram til dead-line, hvor alle sender stoffet på mail til redaktøren. Han sorterer stoffet, skaffer bilder hvis noe mangler, rediger bilder i photoshop, ordner med sideoppsett, og sender over stoffet til vår grafiske designer på trykkeriet. Når alt er ferdig satt opp, kommer bladet på mail tilbake til redaktøren som en PDF- fil. Fila sendes ut til medlemmene i komiteen for korrekturlesing. I tillegg har vi en utenforstående som leser korrektur. Alle rettinger blir sendt tilbake til trykkeriet der den grafiske designeren gjør rettinger, og sender det tilbake til redaktøren som leser igjennom for godkjenning.
5. Hvordan klarer dere å speile lokalsamfunnet så godt som dere gjør? -Vi speiler livet i bygda ved å involvere bygdas foreningsliv som får spalteplass i bladet. Lokale skribenter bidrar med lokalt, ofte historisk stoff, bilder av kjente og ukjente fjes og steder gjør at bladet kjennes nært og angår mange mennesker. Vi får stadig tilbakemeldinger fra ulike typer mennesker at de gleder seg til menighetsbladet kommer, og leser det fra perm til perm, også folk som sjelden eller aldri er i kirken.
6. Hvordan er ressurssituasjonen- er det krevende å få endene til å møtes? - Økonomisk er vi i den heldige situasjonen at siden bladet leses av mange, og er som et lokalt tidsskrift å regne, har vi til nå ikke hatt vansker med å selge annonser, verken til lokale- eller Fredrikstadbaserte firmaer. I hvert nummer har vi 6 sider med reklame, og vi kunne fint fylt flere sider, men vi ønsker å holde bladet balansert. To ganger i året, i sommer - og adventnummeret, legger vi med en giro der folk kan gi en gave til bladet. Folk viser at de setter pris på bladet og gir rikelig. Vi har også noen få abonnenter utenfor kommunen som får bladet sendt i posten. Dette gjør at vi går med overskudd hvert år.
7. Har dere et gulltips å gi andre menighetsblader i Borg? - Gulltipset må være å satse på en fin blanding av menighetsstoff og lokalt kvalitetsstoff. Hvis vi satser kun på stoff fra menighetslivet, tror vi at interessen for bladet ville falle.