Høsten 2020 ble nye læreplaner innført i norsk skole. Skolen er premissleverandør for samarbeidet, derfor bør kirkens ansatte kjenne til nye kompetansemål og faguttrykk. I det ligger mulighetsrommet for samhandling mellom to tunge samfunnsaktører.
Dagens multikulturelle klasserom krever trygge fagfolk i religionsfaget. Det er mulig gjennom kunnskap, erfaring og dialog. For hvor går grensen mellom formidling og forkynnelse? Og er det egentlig greit å invitere elever til å utforske kirkerommet? Et skole - kirkesamarbeid fungerer best når linjene er dratt opp på forhånd. Det kan også legges inn i en plan som lærere har bidratt til å utvikle sammen med kirkens ansatte. Eller kanskje samarbeidet allerede har lang tradisjon, og trenger kun formalisering. Skole - kirkesamarbeid kan fortone seg på mange ulike vis. På denne siden finner du eksempler på planer, forslag til formaliseringsprosess, undervisningsopplegg og noen fagartikler.