Kommunikasjonssressurser
Kampanjeoversikt 2024
Kirkerådet har fastlagt en rekke nasjonale kampanjer for 2024. Kampanjene er et nav og viktig ressurs for lokalt kommunikasjonsarbeid. Sammen når vi flere med kirkens tilbud. Oversikt finner du nederst i denne artikkelen. Til alle kampanjene finner du alt du trenger av tekster, bilder, filmer og tips som du kan bruke i lokalt arbeid og dermed på en enkel måte bidra til å lykkes bedre med menighetens kommunikasjonsarbeid. Se: Kampanjeplan 2024 - Borg Biskop og Bispedømmeråd (kirken.no)
Kommunikasjonsstrategien og retningslinjer for bruk av digitale og sosiale medier i tjenesten er forpliktende for ansatte i Borg bispedømmeråd og tilbys øvrige enheter i Den norske kirke i Borg til inspirasjon. Tanken er at en kommunikasjonsstrategi gir felles mål og retning, og kan danne grunnlag for refleksjon rundt egen kommunikasjonsvirksomhet og hjelpe til med valg og prioriteringer lokalt.
Kommunikasjon som når alle medlemmer. Vi bruker resultater og kunnskap fra medlemsundersøkelsene til å kommunisere. Se artikkelen om "gul kommunikasjon" lenger ned på siden.
Kommunikasjonsløftet er en stor satsing for å øke kapasitet og kompetanse i lokalkirken. Se mer i egen artikkel på siden her.
Webinarer om kommunikasjon. 16.mai ble det avholdt et webinar eller komminar om Sosiale medier, der tema var: Hvorfor skal du ikke bry deg om algoritmer, eller ha dårlig samvittighet for at du ikke vet hva det er? Hvordan nå konfirmanter på sosiale medier og hva skjer på Youtube? Hvordan bruke Canva i arbeidet på sosiale medier? Se komminaret om sosiale medier her: https://vimeo.com/946919826?share=copy
Sjekkliste for kommunikasjonstiltak er utviklet på spørsmål fra menigheter som enkelt vil planlegge og tenke gjennom kommunikasjonsarbeid knyttet til tiltak og arrangementer i menigheten.
Tips og triks for bruk av facebook i menighetens kommunikasjonsarbeid.
Hvordan kan vi bruke facebook som en effektiv kommunikasjonskanal i menighetens arbeid? Hva er enkelt å poste og hvilke apper er lure å bruke? Dette har vært tema på to verksteder for sosiale medier. Her har vi oppsummert alle innspillene og tankene på disse verkstedene.
Nederst i denne artikkelen finner du alle dokumentene. På intranettet Kirkebakken finner du i tillegg eksempel på medieårshjul, detaljer om målgrupper og kanaler, og eksempler på kommunikasjonsmål i kirkens kommunikasjonsarbeid.