Feiret 850 år for Alstadhaug kirke

Med ballonger og biskop på plass, kunne Alstadhaug menighet i Levanger feire jubileum for sin 850 år gamle kirke.

Glade jubilanter foran den 850 år gamle Alstadhaug kirke. Bak fra venstre: Prost Gustav Danielsen, menighetsrådsleder Magne Nydal, ordfører Robert Svarva, biskop Herborg Finnset og sokneprest Eirik Bakken. Foran fra venstre: Henrik Dalen, Helen Sporild og Anea Hansen Dypdahl. (Foto: Erlend Aune, Innherred)

Det var både historisk sus og moderne uttrykk når menigheten feiret 850-årsdag med gudstjeneste i den ærverdige middelalderkirken. Organisten var tidsriktig antrukket, både damekoret og mannskoret i bygda var på plass - og barna i Jubelkoret høstet aller størst applaus.

- Så fantastisk flott at gudstjenesten hadde hele fellesskapet i fokus, og ikke minst at barna hadde en så  fremtredende rolle, sa biskop Herborg Finnset til avisa Innherred.

Et rom for trøst og tro

I sin preken under jubileumsgudstjenesten tok biskopen seg tid til å reflektere over hva denne bygningen har betytdd for menneskene og bygda her.

- I 850 år har menneskene funnet håp, trøst og tro i dette hellige huset. Her har fellesskapet levd, og menneskene har funnet nåde og trøst i Jesu ord - og i dåpen og nattverden. Å feire et slikt jubileum er derfor en stor ting, sa biskop Herborg i den 850 år gamle Alstadhaug-kirka.

Les hele biskop Herborgs jubileumspreken her