Vandring for et bedre klima

Da biskop Herborg deltok på Kirkens Nødhjelp sitt seminar om vann og klima under Olavsfestdagene, var det naturlig å avslutte med en vandring for et bedre klima.

Klimapilegrimsvandringen under Olavsfestdagene endte opp ved Nidarosdomen. Fra venstre: Pilegrimsprest Einar Vegge, ukjent, Farhan Shah (islamsk filosof), Eric Mokua (Bench Marks Foundation i Sør-Afrika), biskop Geoff Davies (Sør-Afrika), biskop Herborg Finnset, Lisa Sivertsen (konst. generalsekretær Kirkens Nødhjelp), Francis Mkandawire (generalsekretær i the Evangelical Assosiation of Malawi), Sheikh Yussuf Ayami (Zambia).

Prosjektet Klimapilegrim er et samarbeid mellom Den norske kirke, Kirkens nødhjelp og en rekke andre kristne aktører. Målet med prosjektet er å «gjøre oppbrudd fra de forbruksmønstrene og politiske strukturene som skader jorda, og vandre i solidaritet med de som rammes av klimaendringer og som tvinges på flukt».

Pilegrimsprest Einar Vegge ledet an i klimapilegrimsvandringen gjennom Trondheims gater under Olavsfestdagene. Herborg Finnset var ikke den eneste biskopen i følget, også biskop Geoff Davies («den grønne biskop») fra Sør-Afrika deltok.

De to hadde rett før vandringen deltatt i et seminar som Kirkens Nødhjelp arrangerte på Trondheim folkebibliotek. Biskop Herborg og Geoff Davies utgjorde panelet sammen med den islamske filosofen Farhan Shah og konsituert generalsekretær Lisa Sivertsen i Kirkens Nødhjelp. De diskuterte ansvaret for å ta vare på skaperverket, både ut fra islamsk og kristen tenkning, og hvorfor det er så viktig at religiøse aktører engasjerer seg for klima og miljø.

Mange deltok i klimapilegrimsvandringen under Olavsfestdagene.

Klimaseminaret, som Kirkens Nødhjelp sto bak, ble holdt i Trondheim folkebibliotek.