På trua laus: Ble imponert over Jesus

Harald Hegstad var bare fem år da han ble imponert over fortellingen om Jesus. I denne episoden av «På trua laus» forteller han hvordan trua fra søndagsskolen har fulgt ham videre. Gutten som vokste opp i Trondheim har blitt både professor og kirkerådsleder. Han er trygg i trua, men understreker at han ikke er redd for å ta nye standpunkt.

Kirkerådsleder Harald Hegstad (t.h) i samtale med programleder Magne Vik Bjørkøy. Foto: Philip Frogg Christiansen, Litteraturhuset i Oslo

I april ble Harald valgt som ny kirkerådsleder. Det betyr at han er øverste folkevalgt blant Den norske kirkes 3,5 millioner medlemmer.

Hør episoden her:

Det første han gjorde etter at han var valgt på Kirkemøtet, var å oppfordre alle til å be til Gud for jobben han nå skulle utføre.

- Det følte jeg virkelig at jeg trengte. Samtidig vet jeg at å det ikke nødvendigvis er sånn man sier i den sammenheng. Jeg opplevde sterkt at jeg trengte det og jeg har fått mye respons i ettertid nettopp på at folk ber for meg.

- Jeg er opptatt av at vi i kirka må være forankra i trua sitt innhold og språk. Er det noen som skal snakke om Gud, er det kirka. Det er viktig for meg også å bruke dette språket, sier Harald Hegstad i denne episoden av «På trua laus».

Ombestemte seg

I podkast-samtalen forteller Harald hvordan han i tenåra fikk stadig mer interesse for teologisk litteratur. Han kjente på behovet for å kunne dokumentere og sannsynliggjøre trua, og dette ledet han etterhvert inn på prestestudiet.

Selv om han har hatt en tydelig offentlig profil i aktuelle teologiske spørsmål, er han ikke redd for å skifte standpunkt. I det siste har han fått både ris og ros for å ha snudd fra å være en motstander til en tilhenger av likekjønnede ekteskap.

- Truas grunn ligger fast, men hvordan trua skal praktiseres og forstås er stadig i endring. Jeg er ikke redd for å skifte standpunkt Jeg trur ikke trua faller fordi jeg skifter mening. I dette aktuelle spørsmålet har det vært en erkjennelse for meg at det synet jeg hadde, skadet mennesker. Da måtte jeg spørre om den Jesus jeg møtte i barndommen virkelig ønsker det, sier kirkerådslederen i podkasten.

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)