Slik planlegger dere en personlig seremoni til deres bryllupsdag

Skal dere gifte deg i kirken kan dere se frem til en personlig og høytidelig feiring av kjærligheten! Dere kan inkludere slekt og venner i vielsen, velge sanger og tekster som betyr noe for dere og mye mer — det er mange muligheter for å sette deres personlige preg på kirkebryllupet.

Det er mange muligheter til å sette sitt preg på seremonien. Foto: Bo Mathisen/Den norske kirke

Kirken har lang og god tradisjon for å vie par og kan gjerne hjelpe dere i forberedelsene av bryllupet deres. På denne siden listes det opp en rekke valg dere kan ta for å sette deres personlige preg på vielsen.

Dere som par vil få snakke med presten som skal vie dere i vigselssamtalen. Alle par som skal gifte seg i kirken har en slik samtale, og den holdes i forkant av bryllupsdagen. I samtalen blir dere som par og presten godt kjent. Sammen former også dere seremonien i kirken.

Ta gjerne kontakt med kirken før vigselssamtalen om dere har spørsmål.

Her er noen av valgmulighetene deres

Når ønsker dere å gifte dere?

Hvor skal vielsen være?

Hvem skal være med i vielsen?

Hvor lang skal vielsen være?

Ønsker dere å pynte kirkerommet?

Hvilke tekster ønsker dere at skal leses?

Hva er programmet i vielsen?

Hvilke ønsker har dere for inngang og utgang?

Hvilken av kirkens liturgier vil dere bruke?

Hvordan vil dere gi hverandre løfter?

Hvilken bønn vil dere at skal brukes?

Skal dere gi hverandre ringer i vielsen?

Hva slags musikk vil dere bruke?

Hvilke salmer vil dere synge?