Leder eller annet medlem fra alle menighetsråd og fellesråd i Sør-Hålogaland bispedømme inviteres til samråd med bispedømmerådets medlemmer 13. mars kl. 18.00–21.00
Program samråd Sør-Hålogaland 13. mars 2024
Tidsramme 3 timer – kl. 18-21 på Teams
Møtet er delt i to deler med ulike innlogginger.
Del 1: Alle møtes i samme digitale teamsrom med presentasjon av to saker til Kirkemøte ved kirkerådets sekretariat. Deretter blir det en pause.
Del 2: Ny lenke for digitale rom bispedømmevis, og gruppesamtaler i delte grupper og oppsummeringer
Del 1:
Teamslenke til møte del 1:
Klikk her for å delta - samråd 13. mars Del 1
Møte-ID: 336 772 181 932 Passord: 6QCNDY
Last nedTeams | Join on the web
5 min: Velkommen ved møteleder
Introduksjon til møtet
10.min: Møtestart: Praktisk informasjon
Praktisk informasjon v/teknisk møteavvikler fra KR om digital avvikling av møtet; om bruk av gul hånd ved spørsmål, mulighet til å stille spørsmål i samtalefunksjon underveis, inndeling av deltakere i digitale grupperom
30 min: Innledning:
Presentasjon av KM saker ved kirkerådets sekretariat.
KM XX/24 «Organisasjonsutvikling – folkevalde, bispedømerådet og soknerådet»
KM XX/24 «Organisasjonsutvikling – Strategi for fellesløsninger i Den norske kirke».
20 min: Spørsmål til oppklaring
Oppklarende spørsmål i plenum til kirkerådets sekretariat eller andre spørsmål knyttet til KM-sakene.
10 min: Pause
Del 2:
Teamslenke til samråd 13. mars del 2
Klikk her for å delta - samråd 13. mars del 2
Møte-ID: 399 568 750 302
Passord: ucxmSN
Last nedTeams | Join on the web
50 min: Innlogging bispedømmevis med påfølgende gruppesamtale
Alle møter bispedømmevis med via lenken ovenfor. Teknisk avvikler (lokalt) Omar Aardal vil informere om fordeling av deltakerne i digitale grupperom.
Innledning til del 2 av BDR-leder
Gruppesamtaler: hver gruppe arbeider i digitale grupperom med problemstillingene knyttet til ett eller flere av de utsendte spørsmålene. Gruppene avgjør selv hvor mange spørsmål de ønsker å diskutere og svare på.
På forhånd er utsendt lenke til digitalt svarskjema med fritekst-felt til hvert av spørsmålene.
Hver gruppe utpeker en «sekretær» som skriver inn hvem og hvilke råd som er representert i gruppen skriver inn gruppens svar. Alle deltakere oppfordres derfor til å kunne bruke/ evt ta med PC/Ipad til gruppearbeid.
Svarskjemaene fylles inn underveis av en i hver gruppe og sendes inn i tråd med anvisning i skjemaene.
Eventuell ytterligere informasjon, innspill eller spørsmål kan sendes Kirkerådets sekretariat v/Inger Helén Nygård, e-post: in472@kirken.no
Innspillene merkes med Bispedømme og dato og om det er en gruppe eller et lokalt råd som er avsender.
45 min: Oppsummering i plenum
Tilbakemeldinger fra gruppene i plenum
Avsluttende kommentarer:
• fra bispedømmerådets leder Lars Evan Lauritzen
• fra leder i nettverk av kirkelige fellesråd i Sør-Hålogaland Marit Martinsen
10 min: Avslutning v/biskop Svein Valle
Tilleggsinformasjon:
Hjemmeside med informasjon om arbeidet med ny organisering: Kirkelig organisering - Den norske kirke (kirken.no)
Referat fra samråd?: Det vil ikke bli ført referat fra samråd. Innspill fra gruppesamtalene skrives inn i de digitale svarskjemaene.
Spørsmål om samråd kan tas med:
rådgiver Omar Aardal, e-post: oa865@kirken.no Mob. 477 55 207
Påmelding sendes samme e-postadresse, (navn, e-post, mobiltlf. samt info om hvilket råd en representerer) frist for påmelding 7. mars.