- Her skal folk få komme med hele livet sitt

- Nå blir det en ny tidsregning i Kopervik: før og etter den nye kirken, sa biskop Ivar Braut i Kopervik kirke søndag. En fullstappet kirke feiret for første gang gudstjeneste sammen i praktbygget.

- Dette er et håpets hus, sa biskopen. Alle foto: Tove Marie Sortland

Leder for byggekomitéen, Bjørn Andersen, sa under nøkkeloverrekkelsen før gudstjenesten at det er fantastisk hva menigheten har fått til sammen.
- Prosessen har tatt lang tid, men har vært en glede å ta del i. Det var mange og sterke følelser knyttet til den gamle kirken. Da den brant for sju år siden, fikk vi inn hele 15 forslag til ny plassering. Det kunne vært starten på en lokaliseringskonflikt. Men det ble det ikke. Det har betydd enormt mye å oppleve all velviljen rundt oss, sa Andersen.

- Total mangel på sjau
Koperviks nye landemerke er på 2.400 kvadratmeter og har kostet 83 millioner kroner. Opprinnelig var det ikke planlagt spir med kors øverst. Men da det kom fram at det var et sterkt ønske om kors blant folk, fant arkitekten en løsning.
- Det har vært en total mangel på sjau og støy rundt denne byggingen, sa Svein Munkejord, leder for Karmøy kirkelige fellesråd, og også leder for Kopervik menighetsråd. - Vi har hatt Guds velsignelse i arbeidet vårt, ellers hadde vi ikke sittet her i dag. Nå skal vi flytte inn i gudshuset vårt, sa Munkejord før vigslingsgudstjenesten tok til.

Biskop Ivar Braut ledet gudstjenesten sammen med sokneprest Kristian Støle og prost Helge Gaard. Ved orgelet og det nye Bösendorfer-flygelet satt kantor Øystein Bredal og ledet musikken, deriblant Kopervik kirkekor.
- Gratulerer til hele Kopervik! Her skal folket få komme med hele livet sitt, sa Braut i prekenen. - Det blir mange minner fra det første året her. Dette blir endel av tidsregningen i Kopervik, før og etter kirka var vigsla. Slik før og etter-tankegang hadde nok disiplene også, ette at de traff Jesus på stranden, sa biskopen og trakk inn søndagens tekst om da Jesus møtte disiplene etter sin oppstandelse.
- Denne kirken er et hellig hus med rom for alle. Kirken er som stranden disiplene var på, stedet der Jesus møter oss i dag. Derfor er det også et håpets hus, for dagen i dag, og for alle dager.
Etter prekenen sang Kopervik barnegospel, til stor applaus fra menigheten.
- Det vi hørte nå er ikke framtidens kirke, det er kirken, kommenterte biskopen.

- Funksjonell kirke
- Dette er en gledens dag for Kopervik menighet, gratulerte ordfører Jarle Nilsen etter gudstjenesten. - Jeg håper at kirka skal være navet i kristent arbeid i mange, mange år, sa Nilsen, og kommenterte at byggingen hadde gått fort:
 - Første spadestikk ble gjort for 19 måneder siden! Det har blitt en funksjonell kirke, som er egnet til å samle folk. Kirken er rommet som omslutter møtet mellom himmel og jord. Det er høyt under taket, noe som også kan tolkes symbolsk. Måtte Kopervik kirke være et kraftsentrum i lokalsamfunnet, og må Gud velsigne bygget, sa ordføreren.

Leder av plankomitèen Geir Toskedal hadde festprogrammet for 150 års-jubileet klart, da den gamle kirken brant.
- Jubileumsprogrammet gikk opp i røyk og tårer. Nå presser tårene på i glede og takknemlighet,sa han.
- Nå kan vi flytte fokus fra bygging til deltakelse, tjeneste og nyskaping. Måtte dette bli en kirke for Gud og hvermann, i Jesu navn.
Representanter Kopervik kunstforening ved Aud Marit Løwehr, overrakte et maleri av Knut Andrè Vikshåland, som viser sidedøren på Olavskirken. - Kopervik var underlagt Avaldsnes sokn fram til 1855, så maleriet viser den lange historien og båndene mellom menighetene, sa Løwehr.

- La lyset skinne ut fra kirken
- Takk for en fenomenalt flott gudstjeneste, sa leder i Stavanger bispedømmeråd Lars-Tore Anda i sin hilsen etter gudstjenesten. - Og takk til alle som har båret menigheten underveis i prosessen mot dette bygget. Det er mange detaljer som skal til når en kirke skal bygges. Det å bygge menighet er også å sette ting sammen. Sammen skaper vi en helhet som er sterkere enn oss selv! Dette er et rom som skal bidra til himmel over våre liv, uansett om livet oppleves godt eller i motbakke. Her skal folk kjenner seg velkommen. Tema for den kunstneriske utførelsen er «Lys over lys». Guds lys vil skinne over folk når de kommer til denne kirken. Nå er det opp til alle å bruke denne kirken, og la lyset skinne ut fra kirken, og ut over Kopervik, sa Anda.
Prost Helge Gaard nevnte også lys-temaet og alterkunsten i sin hilsen:
- Kunsten viser Getsemane-hagen sett ovenfra. Hagen var blant annet stedet der Jesus ba. Den ble et kraftsenter for ham. Jeg håper denne kirken blir til et kraftsenter for menigheten, sa prosten.
- Som kirkeverge og byggherre er jeg overveldet, sa Kjetil Osnes Bøe. - Da jeg kom inn i prosessen for et år siden, opplevde jeg bare velvilje og glede. Samarbeidet med kommunen har vært en fryd. Koperviks befolkning, dere har virkelig rørt meg i måten dere har stått på, sa kirkevergen.

Sliten og lykkelig
Etter gudstjenesten var det mange som ønsket å snakke med sokneprest Kristian Støle.
- Nå er jeg lykkelig, og litt sliten. Jeg er helt nummen, smilte han etter den voldsomme innspurten og en fantastisk festgudstjeneste.
- Hva er håpet ditt for kirken når hverdagen kommer etter hvert?
- Dette bygget har vegger uten historie. Ønsket mitt for kirke-hverdagen er at folk står fram og blir med å skape noe, hvis de har tanker og initiativ de ønsker å ta i forhold til bruken av kirkesenteret.

Av Tove Marie Sortland