Oppfordrer til å sende inn forslag

Valgrådet i bispedømmet har ansvar å styre valget til bispedømmerådet og Kirkemøtet. De kommer med en klar oppfordring: Bli med og foreslå kandidater.

Valgrådet i Stavanger bispedømme: Fra venstre: Ellen Nordtun (medlem), Ingvill Hagesæther Foss (medlem), Inger Kari Søyland (nestleder), Solveig Bryngelsson (vararepresentant) og Steinar Skartland (leder). Ikke tilstede da bildet ble tatt: Therese Egebakken (medlem) og Audun Erdal (vararepresentant).

Det nye bispedømmerådet skal velges for perioden 1. januar 2020 – 31. desember 2023. Bispedømmerådet har syv leke medlemmer, en lek kirkelig ansatt og en prest. Biskopen er i tillegg fast medlem.

Benevnelsen "lek" brukes om en ikke-geistlig (ikke i presteskapet), det vil si en representant for folket.

Lek kirkelig tilsatt og representant for prestene foreslås på skjema nederst på denne siden.

Nominasjonskomiteen til bispedømmerådsvalget skal velges denne måneden, og de vil være i gang med sitt arbeid fra 1. mars. Det er viktig at de tidlig får inn forslag til kandidater de kan jobbe videre med. Nominasjonskomiteene har tiden frem til 30. april å ferdigstille nominasjonskomiteens liste.

Dette er en mulighet for menighetsråd og medlemmer til å være med å påvirke bispedømmet og Kirkemøtet!
Hvert menighetsråd kan foreslå opp til 4 leke kandidater til nominasjonskomiteen sin liste.

Flere lister
Det vil ved kirkevalget 9. september være mulig å stemme på kandidater som står på en bredt sammensatt liste, nominasjonskomiteens liste. Denne består av kandidater foreslått av menighetsrådene, ungdomsrådet i Stavanger og medlemmene av nominasjonskomiteen.

I tillegg kan det komme inn andre lister fra andre grupper, slik at velgerne kan velge mellom ulike lister og personer. Felles frist for å fremme lister er 30. april.

Bispedømmerådet sine oppgaver
Om bispedømmerådet sine oppgaver sier kirkeloven § 23 at rådet skal ha oppmmerksomhet på å vekke og nære det kristne livet i menighetene, og det skal fremme samarbeidet mellom de enkelte menighetsråd og andre lokale arbeidsgrupper i bispedømmet. Medlemmene i bispedømmerådet utgjør også Stavangers medlemmer i Kirkemøtet, Den norske kirkes øverste organ.

Hvem kan være kandidat?
Bispedømmerådet har rundt åtte møter i året. Et verv i rådet krever evne til å sette seg inn i store og til dels kompliserte saker, god kjennskap til Den norske kirke og et ønske om å være med å lede kirken. Både unge og erfarne vil ha mye å gi i et slikt arbeid. Rådet tilsetter prester, arbeider med strategi og økonomi, gudstjenesteliv, rammer for arbeidet i menighetene og kirkepolitiske saker.

I den kommende valgperioden skal trolig ny kirkeordning på plass, og kirken skal som alltid finne ut hva det vil si å være kirke i en tid preget av endring.

Foreslå kandidater til nominasjonskomiteens liste
Nederst på siden er et skjema til bruk ved innsending av forslag på kandidater. Menighetsrådet sender utfylte skjema til bispedømmekontoret på stavanger.bdr@kirken.no

Er du ikke medlem i et menighetsråd? Kontakt rådet ditt med ditt forslag til kandidat.