Bispedømmerådets september-møte

Klimaplan for Tunsberg bispedømme og tilsetting av prost i Hallingdal prosti og er viktige saker når bispedømmerådet samles torsdag 26. september.

Foto: Lars Verket

Ny prost i Hallingdal

Hallingdal prosti venter på ny prost etter at Sveinung Hansen sluttet og ble domprost i Tønsberg domprosti. En prost leder prestetjenesten i prostiet og tilsettes av Tunsberg bispedømmeråd. Søkerlisten til stilligen finnes her.

Tunsberg har i dag ni prostier. Du kan se kart over dem her.

Handlingsplan mot 2030

Når det gjelder klima, behandlet Kirkemøtet i 2021 saken «Mer himmel på en truet jord - Den norske kirkes arbeid med klima, miljø og bærekraft mot 2030».

I kirkemøtevedtaket og komiteens merknader framkommer det en tydelig forventning om at bispedømmerådene i sine planer og budsjetter følger opp både anbefalinger og ambisjoner i saken.

Bispedømmerådet i Tunsberg har tidligere vedtatt en reisepolicy for egen virksomhet som en konkret oppfølging av kirkemøtevedtaket. Nå legges det fram forslag til en helhetlig plan for bispedømmerådets oppfølging av saken.

Les mer og se fullstendig saksliste i innkallingen (lenke).