Takk for gode samtaler

Femti pilegrimer deltok på pilegrimsarrangement Samtaler langs Tungsbergleden som gikk av stabelen i juni. Pilotprosjektet frister til gjentakelse.

Dagen inviterte både til vandring og hvile. Foto: Torill Landaasen

15. juni inviterte representanter for kirke, kunst og kultur til en natur- og kulturvandring hvor vi fikk lytte, føle, sanse og smake. Dagen ble arrangert av Tunsberg bispedømme, Areogagos og Vestfold fylkeskommune. Gode medvandrere i prosjektet har vært Oslo pilegrimssenter, Vestfoldmuseene og Munchs hus.

Variert program

Det ble arrangert to vandringer som man kunne melde seg på. Den første gikk fra Åsgårdstrand til Borre og hadde tema naturglede og økosorg. Den andre vandringen var i Tønsberg, fra Løkken til Rundkirken. Her ble det kulturtråkk i historiske fotefar inspirert av den hellige Frans.

Vandringene ble ledet av:

Jo Hegle Sjøflot, prest og musiker, Areopagos
Ann Kristin van Zijp Nilsen, dialogprest, Areopagos
Jan Terje Christoffersen, sokneprest, Tønsberg domkirke
Cathrine Stangebye Engebretsen, kulturarvrådgiver, Vestfold fylkeskommune
Tollef Thorsnes, dosent og kunstner

Dag Hareide, forfatter og naturvernforkjemper, var gjest langs leden. Mellom de to vandringene ble det samtale med Hareide på Løkken. Dette arrangementet var åpent for alle, i likhet med en folketonemesse i Tønsberg domkirke søndag 16. juni.

Det er ikke for sent

Gikk du glipp av dette? Helgens arrangement var et pilotprosjekt, så nye muligheter kan komme. Før det er Tunsbergleden åpen for små og store turer!

Under ser ser du noen glimt fra arrangementet.